دومین همایش ملی حکمرانی اسلامی به صورت مجازی برگزار شد

گزارش دبیر اجرایی دومین همایش ملی حکمرانی اسلامی
۲۴ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۹ کد : ۱۱۴۷ اخبار دومین همایش ملی حکمرانی اسلامی
تعداد بازدید:۱۹۳۰
دومین همایش ملی حکمرانی اسلامی به صورت مجازی برگزار شد

بسمه تعالی

امروزه هر کشوری بر اساس مبانی فرهنگ و نوع جهان بینی خود، مدلی از حکمرانی را پذیرفته و بر اساس آن ساختارهای حکمرانی خود را شکل داده است. در اکثر کشورهای غربی حکمرانی خوب که برگرفته از مکاتب ماتریالیستی است به عنوان پارادایم غالب مطرح است و متأسفانه همین ادبیات در بسیاری از کشورهای اسلامی هم تکرار و ترویج می شود. این در حالیست که حکمرانی اسلامی با تکیه بر معارف غنی و عمیق دینی و الهی و به پشتوانۀ مبانی فقهی می‌تواند رستگاری و سعادتمندی انسان را در حوزه‌های مختلف مادی و معنوی فراهم کند، اما آنگونه که شایسته است در مجامع دانشگاهی و پژوهشی به آن پرداخته نشده است. لذا ضرورت دارد در گام دوم انقلاب، حکمرانی اسلامی به پارادایم غالب و گفتمان عمومی تبدیل شده و به تدریج در سایر کشورهای اسلامی مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه با تأکید مقام معظم رهبری بر دولت‌سازی اسلامی و با عنایت به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری، مدرسه حکمرانی شهید بهشتی که با دستور معظمٌ له عهده دار ارتقاء مهارت‌های تصمیم‌گیری و سیاست گذاری در عرص ه‌ های مختلف حکمرانی است دومین همایش ملی خود را با همکاری مراکز پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی با زیر عنوان «حکمرانی متعالی در گام دوم انقلاب اسلامی؛ دولت اسلامی: چالشها و راهبردها» در تاریخ ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۹ به منظور گفتمان‌سازی حکمرانی اسلامی به جای حکمرانی خوب برگزار نمود.

دراین رویداد علمی که به صورت وبینار برگزار گردید، حضرت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، ریاست محترم قوه قضاییه، دکتر علیرضا زاکانی، رئیس محترم مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، حضرت آیت‌الله محسن اراکی استاد حوزه و دانشگاه، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک‌زایی، محقق و استاد حوزه و دانشگاه و سردار دکتر غلامرضا جلالی سخنرانی کردند و در بعد از ظهر روز همایش دو نشست تخصصی برگزار گردید.

نکتۀ قابل توجه اینکه ۵۰ نشست تخصصی در حوزه‌های مختلف حکمرانی توسط سازمان‌ها و دانشگاه‌های همکار برگزار گردید که حدود ۱۵۰۰ نفر در این نشست‌ها شرکت کردند.

تعداد مقالات واصله به این همایش ۱۱۰ مقاله بود که بعد از ارزیابی و داوری، تعداد ۹۰ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.

تعداد مراکز علمی و پژوهشی که در برگزاری این همایش با مدرسه همکاری کردند، ۲۰ مرکز و تعداد دستگاه‌های اجرایی همکار نیز ۲۰ دستگاه بود.

در نشست‌های تخصصی همایش ۱۵۰ استاد دانشگاه مشارکت داشته و به ارائه مطالب خود پرداختند.

قابل ذکر است گزارش و فیلم کلیه نشست‌ها و سخنرانی‌های انجام شده در همایش، در بخش پنل‌های تخصصی دومین همایش ملی حکمرانی اسلامی در سایت مدرسۀ حکمرانی شهید بهشتی بارگزاری خواهد شد.

با توجه به اهمیت موضوع حکمرانی و تأثیر آن بر معیشت آحاد مردم، مدرسه حکمرانی شهید بهشتی افتخار دارد، هر ساله همایش ملی حکمرانی را در حوزه‌های مختلف برگزار نماید و به یاری خداوند به مرکزی برای مباحث مهم حکمرانی در کشور تبدیل شده است.

در اینجا لازم است از تمامی عزیزانی که مدرسه را در برگزاری موفق این همایش یاری نمودند تشکر و قدردانی بعمل آید.

دبیر اجرایی دومین همایش ملی حکمرانی اسلامی – موسی‌الرضا قائمی

کلید واژه ها: دومین همایش ملی حکمرانی اسلامی


نظر شما :