مراسم افتتاحیه دوره آموزشی حکمرانی جمعیت و فرزندآوری (کوثر ۱) برگزار شد

تعداد بازدید:۳۳۹۱
مراسم افتتاحیه دوره آموزشی حکمرانی جمعیت و فرزندآوری (کوثر ۱) برگزار شد

امروزه جغرافیای اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی جهان تحولات شگرفی را تجربه می‌کند. در این میان، تحولات جمعیتی در بین تمام موضوعات انسانی، فنی و علمی به عنوان یک عامل مشترک اهمیت بسزایی دارد. بسیاری از متخصصان معتقدند که جمعیت و تحولات آن در طراحی برنامه‌های توسعه متغیری کلیدی و مهم است. اثرات متغیرهای جمعیتی در سایر متغیرهای اقتصادی و اجتماعی از جمله رشد اقتصادی، امنیت، محیط زیست و … اهمیت توجه به این گونه متغیرها را دو چندان می‌کند. در بسیاری از سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های جمعیتی مهم‌ترین متغیری که به عنوان مبنای محاسبات درنظر گرفته می‌شود، جمعیت و دگرگونی‌های آن در گذشته، حال و آینده است.

کاهش فرزندآوری در سال‌های اخیر در کشور عزیزمان ایران، به عنوان یکی از موضوعات جدی ذهن متخصصان حوزۀ جمعیت‌شناسی را مشغول کرده است و مقام معظم رهبری در بیاناتشان به طور مکرر از آن به عنوان یک تهدید جدی در آینده نام می‌برند.

مدرسه حکمرانی شهید بهشتی جهت رفع دغدغه معظم‌له با همکاری حوزه علمیه مشکوة دوره‌ای آموزشی با عنوان «جمعیت و فرزندآوری» (کوثر ۱) را برنامه‌ریزی نموده است.

مراسم افتتاحیه این دوره همزمان با یوم الله ۹ دی با سخنرانی دکتر مهدی غضنفری رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، جناب آقای مهدی عیسی‌زاده، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا قاسمیان، رئیس هیأت امنای حوزۀ علمیه مشکوة و سرکار خانم دکتر مریم اردبیلی، محقق و استاد دانشگاه در حوزۀ جمعیت، برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه آقای دکتر غضنفری ضمن خوش آمد گویی به مهمانان عزیز گزارشی از فعالیت‌های مدرسه به حضار ارائه نمودند.

در این مراسم رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جمعیت، به اقدامات کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این حوزه پرداخت و اظهار امیدواری کرد که با تصویب قانون فرزندآوری بتوانیم گامی مؤثر در حوزه فرزندآوری داشته باشیم.

حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمیان با اشاره به آیاتی از قران کریم، به پیامدهای کاهش جمعیت اشاره نمودند و راهکارهایی برایر ازدیاد فرزندآور بیان کردند.

خانم دکتر اردبیلی ضمن اشاره به آمار فرزند آوری در سال‌های اخیر اظهار داشتند با عنایت به شیوع بیماری کرونا و نگرانی‌های اقتصادی و بهداشتی در سال ۱۴۰۰ آمار فرزندآوری به شدت کاهش پیدا می‌کند و قانون فرزندآوری که در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است هم نمی‌تواند کمک به فرزندآوری داشته باشد.

قابل ذکر است به منظور ایجاد گفتمان عمومی در حوزه جمعیت، این دوره‌ها توسط صدا و سیما ضبط و در برنامه‌های تلویزیون پخش خواهد شد.


معاونت آموزش مدرسه حکمرانی شهید بهشتی
‌‌‌‌‌‌‌


کلید واژه ها: کوثر ۱ جمعیت فرزندآوری مشکوة دکتر مهدی غضنفری حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا قاسمیان دکتر مریم اردبیلی مهدی عیسی‌زاده


نظر شما :