زمان برگزاری: یکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱

نشست تخصصی ۷: «صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی»

تعداد بازدید:۳۷۱۰
نشست تخصصی ۷: «صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی»

نشست تخصصی ۷: «صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی»

 

سخنران:

  • دکتر علی‌اصغر پورعزت (استاد تمام رشته مدیریت دولتی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران)

دبیر نشست:

  • محمدمهدی بخشی (کارشناس آمار و برنامه‌ریزی و مدیر اسبق حوزه ریاست صندوق توسعه ملی، مسئول دبیرخانه نشست‌های همایش)

 

زمان برگزاری: یکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱

 

لینک ورود:

scvm.ndf.ir



به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، هفتمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی-علمی صندوق توسعه ملی با موضوع "صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی" به صورت برخط در روز یکشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ برگزار شد.

در این نشست که با همکاری مدرسه حکمرانی شهید بهشتی به صورت مجازی برگزار شد، علی اصغر پورعزت، استاد تمام رشته مدیریت دولتی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، به عنوان سخنران اصلی و محمد مهدی بخشی کارشناس آمار و برنامه ریزی صندوق توسعه ملی به عنوان دبیر حضور داشتند.

علی اصغر پورعزت با اشاره به موضوع نشست "صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی"اظهار داشت: هم اکنون در تفکر نسبت به آینده بسیار سطحی هستیم و یا در تعارض با خویشتن قرار داریم به طوری که توجه به نیازهای آیندگان بیشتر معطوف به خود ما بوده و بر اساس نیازهای فعلی ما صورت می گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در ادامه به الزامات توسعه ثروت ملی، عدالت بین نسلی در حکمرانی عدالت گرا اشاره کرد و افزود: الزامات توسعه به نگاه عمیق به وضع آیندگان ما بر می گردد و اینکه چگونه به آن بیاندیشیم.

وی با بیان اینکه در دیدگاه اسلام ثروت اندوزی نکوهش شده است، تصریح کرد: در مقابل این دیدگاه، همواره بر ثروت اندوزی برای آیندگان سفارش و به صراحت بر ارث گذاشتن برای آیندگان تاکید شده است.

پورعزت در ادامه در تشریح ماهیت پس انداز گفت: پس انداز به نوعی ریاضت برای خود و دیگران برای تدبیر امور است به طوری که از رفاه امروز خود برای رفاه آیندگان و امنیت آنان بگذریم.

این استاد مدیریت دانشگاه تهران، انواع منابع را به سه دسته مادی، انسانی و دانشی تقسیم بندی کرد و افزود: خداوند مال اندوزی برای خود را نفی می کند ولی خردمندانه زندگی کردن را تایید و برای آن حکم تعیین کرده است و در این بین منابع مادی، انسانی و دانشی می توانند به ثروت تبدیل شوند.

وی گسترش پول الکترونیک را عامل فروپاشی اقتدار دولت ها دانست و گفت: دانش، توانمندی و تخصص افراد به عنوان منابع دانشی مورد اهمیت است ولی شاید بتوان گفت مهمترین وجه ثروت در دنیای امروز "اقتدار" است که موجب گریز از سلطه است.

پورعزت توضیح داد: ثروت اقتدار تا زمانی معنا دارد که نیاز به آن وجود داشته باشد؛ برای مثال زمانی که کشوری نیازمند نفت و گاز ما است این برای ما اقتدارایجاد می کند ولی چنانچه قادر به تأمین نیاز خود از طریق دیگری باشد؛ دیگر اقتدار محسوب نمی شود.

وی رسالت اصلی صندوق را تبدیل منابع و مواد خام و استهلاک پذیر به ثروت های ماندگار و زاینده اقتصادی و حفظ سهم نسلهای آینده عنوان کرد و گفت: منابع عمومی برای ایجاد رفاه، امنیت و آسایش و منافع ملی متعلق به شهروندان یک ملت بوده و حفظ سهم نسلهای آینده بسیار با اهمیت است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، با بیان اینکه خط مشی عدالت محور و خردمحور دال بر سرمایه گذاری مولد برای آیندگان است ولی این امر به منزله بی بهره گذاشتن نسل فعلی از آن نیست، اضافه کرد: زمانی که از عدالت بین نسلی سخن می‌گوییم از حکمرانی حکیمانه در مصرف کردن و پس انداز کردن آن نیز صبحت می کنیم.

وی با تأکید بر اهمیت انتخاب عقلانی به جای آیندگان، توضیح داد: بی تدبیری نسبت به آیندگان هیچ توجیهی در پیشگاه خداوند ندارد و این امر به حکمرانی حکیمانه باز می گردد.

پورعزت تصریح کرد: به طور قطع صندوقهای ثروت ملی را نمی توان به صورت لحظه‌ای و بدون تدبیر حکیمانه اداره کرد و نیاز به تفکر بالایی در این بخش وجود دارد.

منبع خبر: صندوق توسعه ملی

https://www.ndf.ir/news-management/ID/2487

کلید واژه ها: صندوق توسعه ملی همایش علمی صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی دکتر علی‌اصغر پورعزت محمدمهدی بخشی


نظر شما :