زمان برگزاری: چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱

نشست تخصصی ۱۰: «صندوق ثروت ملی: سرمایه‌گذاری یا اعطای تسهیلات؟»

تعداد بازدید:۲۷۹۹
نشست تخصصی ۱۰: «صندوق ثروت ملی: سرمایه‌گذاری یا اعطای تسهیلات؟»

نشست تخصصی ۱۰: «صندوق ثروت ملی: سرمایه‌گذاری یا اعطای تسهیلات؟»

 

سخنران:

  • دکتر مهدی صادقی شاهدانی (رئیس دانشکدۀ معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) و رئیس شورای علمی دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی)

دبیر نشست:

  • محمدمهدی بخشی (کارشناس آمار و برنامه‌ریزی و مدیر اسبق حوزه ریاست صندوق توسعه ملی، مسئول دبیرخانه نشست‌های همایش)

 

زمان برگزاری: چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱

 

لینک ورود:

scvm.ndf.ir



‌‌‌‌‌‌‌

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، دهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی-علمی صندوق توسعه ملی با همکاری مدرسه حکمرانی شهید بهشتی به صورت مجازی با موضوع "صندوق ثروت ملی: سرمایه‌گذاری یا اعطای تسهیلات؟ " به صورت برخط با حضور مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکدۀ معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) و رئیس شورای علمی دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی به عنوان سخنران اصلی و محمدمهدی بخشی کارشناس آمار و برنامه‌ریزی صندوق توسعه ملی و مسئول دبیرخانه نشست‌های همایش به عنوان دبیر برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکدۀ معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)، با بیان اینکه به طور معمول نهاد‌های اقتصادی، مسیرهای انتخابی خود را به چالش نمی کشند، گفت: این اقدام صندوق توسعه ملی در برگزاری نشست ها و تجزیه و تحلیل راهکارها، جای تقدیر دارد.

وی هدف از تشکیل صندوق توسعه ملی را توسعه اقتصادی کشور و تخصیص درآمد‌های نفتی به بخش سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود: آرزوی هر ایرانی افزایش ظرفیت سرمایه گذاری است چرا که موجب رشد تولید ملی و بهبود معیشت مردم می شود.

رئیس دانشکدۀ معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)، رسالت صندوق را توسعه امنیت از طریق توسعه سرمایه گذاری دانست و گفت: سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که صندوق به عنوان یک نهاد پولی تا چه حد توانسته است در این بخش ایفای نقش داشته است؟

صادقی شاهدانی با اشاره به نقش تهسیلات دهی صندوق، اظهار داشت: ایجاد ساختار مرتبط با نظام تسهیلاتی کشور و مدیریت درست جریان تسهیلات دهی ضمن داشتن ریسک یکپارچه، از مواردی است که صندوق برای ورود به بازار سرمایه گذاری باید مدنظر قرار دهد.

رئیس شورای علمی دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی، با اشاره به عدم ایجاد ساختار مناسب و استاندارد برای تسهیلات دهی در صندوق، اظهار داشت: به لحاظ ساختاری باید مطالعه شود صندوق به عنوان نهاد پولی و مالی چگونه منابع خود را مدیریت می کند.

وی با تأکید بر ورود صندوق به بخش سرمایه گذاری نه ارایه تسهیلات، توضیح داد: با توجه به صرف هزینه‌های هنگفت سرمایه گذاری در بخشهای نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع کشور در گذشته، ورود مجدد به این بخش توصیه نمی شود.

رئیس دانشکدۀ معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)، ازرش شرکت های بورسی را معادل ۶ هزار میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: برای ایجاد مجدد این شرکت های بورسی باید چند برابر سرمایه صرف کنیم که به هیچ وجه اقتصادی نیست.

صادقی شاهدانی ریزش بازار سهام در مقاطع مختلف زمانی را عامل اضمحلال سرمایه گذاری در سالهای گذشته دانست و گفت: به اعتقاد من ارزش واقعی بازار سهام بیش از سه برابر میزان واقعی فعلی و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده و حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان در طول چند سال گذشته از دست رفته است.

وی حمایت از شرکت های بورسی را راهکار مناسبی برای ورود صندوق به بخش سرمایه گذاری دانست و افزود: پیشنهاد من این است صندوق می تواند در اولویت نخست به عنوان پشتیبان بازار سرمایه به بهبود نظام اقتصادی کشور کمک کند.

رئیس شورای علمی دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی، با ذکر اینکه غفلت از بازار سرمایه، هزینه هایی به نظام اقتصادی کشور وارد کرده است، گفت: سرمایه گذاری های هنگفتی در بخشهای اقتصادی کشور در حال نابودی است و سرمایه گذاری صندوق در بورس جان دوباره‌ای به آنها می بخشد.

صادقی شاهدانی با بیان اینکه خسارت ناشی از ریزش بازار سهام به راحتی جبران نمی شود، تصریح کرد: باید به دنبال تضعیف نقش تسهیلاتی صندوق و تقویت سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی باشیم.

رئیس دانشکدۀ معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)، ارزش صندوق ثروت ملی نروژ را یک هزار میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: صندوق نروژ از شفافیت کافی و قانونی برخوردار بوده و منابع ورودی و خروجی آن مشخص است و برای نسلهای آینده پیش بینی شده است.

وی با اشاره به خروج سرمایه های مردم به کشورهای امارات و ترکیه و ورود به رمز ارزها، تاکید کرد: در صورت پشتیبانی صندوق توسعه ملی از بازار سرمایه، شاهد قوت گرفتن این بازار و بازگشت اعتماد مردم نسبت به سرمایه گذاری در بازار های داخلی خواهیم بود.

 

منبع خبر: صندوق توسعه ملی

https://www.ndf.ir/news-management/ID/2491

کلید واژه ها: صندوق توسعه ملی همایش علمی صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی محمدمهدی بخشی دکتر مهدی صادقی شاهدانی


نظر شما :