زمان برگزاری: یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱

نشست تخصصی ۱۳: «نقش صندوق‌های ثروت ملی در توسعه کشورها»

تعداد بازدید:۳۰۸۴
نشست تخصصی ۱۳: «نقش صندوق‌های ثروت ملی در توسعه کشورها»

نشست تخصصی ۱۳: «نقش صندوق‌های ثروت ملی در توسعه کشورها»

 

سخنران:

  • مهندس سیدمحمد بحرینیان (صنعتگر و پژوهشگر توسعه)

دبیر نشست:

  • محمدمهدی بخشی (کارشناس آمار و برنامه‌ریزی و مدیر اسبق حوزه ریاست صندوق توسعه ملی، مسئول دبیرخانه نشست‌های همایش)

‌‌‌‌

زمان برگزاری: یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱

لینک ورود:

scvm.ndf.ir



به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، سیزدهمین نشست تخصصی-علمی از سلسله نشست های تخصصی همایش علمی صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی با عنوان " نقش صندوق‌های ثروت ملی در توسعه کشورها " با همکاری مدرسه حکمرانی شهید بهشتی شب گذشته ۸ اسفند ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست، سید محمد بحرینیان "صنعتگر و پژوهشگر توسعه "به عنوان سخنران اصلی و محمد مهدی‌بخشی "کارشناس آمار و برنامه‌ریزی" به عنوان دبیر نشست حضور داشتند.

در ابتدای این نشست تخصصی، سیدمحمد بحرینیان، گفت: طبق آمار رسمی کشور از سال ۱۳۳۸ تا پایان سال ۱۳۹۹ مجموع منابع ارزی مستقیم کشور معادل ۲۲۶۲ میلیارد دلار در قالب صادرات نفت، گاز، پتروشیمی خام فروش و محصولات نفتی و کالا و خدمات بوده است، به طوری که در دوره‌های مختلف پس از انقلاب به طور متوسط در دولت احمدی نژاد سالانه ۱۰۵ میلیارد دلار و در دولت روحانی ۸۷ میلیارد دلار ارز عاید کشور شده است.

این صنعتگر و پژوهشگر توسعه، اظهار داشت: این در حالی است، طبق شاخصهای اقتصادی بانک مرکزی، متوسط رشد اقتصادی از سالی که در آمد‌های نفتی کشور افزایش یافته به طور متوسط فقط ۲ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: با مقایسه شاخص GDP ( تولید ناخالص داخلی) به قیمت ثابت سال ۱۳۸۳ ایران از سال ۱۳۳۸ تا ۱۳۹۳ در می یابیم که این شاخص سال ۱۳۵۰ با سال ۱۳۹۳ تقریباً برابر است در حالی که نسبت تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت هر سال به سال قبل در کشورهایی نظیر چین ۲۴ برابر، کره ۱۱ برابر و آلمان و ژاپن ۲ برابر رشد داشته است.

بحرینیان به بررسی علت این موضوع پرداخت و گفت: مشکل اصلی، کمبود منابع مالی نبوده است بلکه به تنظیم سیاست‌های تفصیلی و تمهیدات اجرایی کشور بازمی‌گردد و عوامل و ریشه های توسعه نیافتگی در ایران، نبود آموزش کیفی و کاربردی است.

وی با اشاره به طبقه بندی صنایع تولیدی بر حسب سطوح فن آوری در سال ۲۰۱۰ گفت: بر اساس آمار وزارت صمت در سال ۲۰۱۰، بخش اعظم واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری که از صندوق توسعه ملی وام دریافت کرده اند؛ بین ۸۵ تا ۹۷ درصد در رده پایین صنعتی قرار دارند و کمتر درصنایع هایتک و پیشرفته فعالیت می کنند.

این صنعتگر و پژوهشگر توسعه، تصریح کرد: طبق لیست منتشره توسط بانک مرکزی از سال ۹۷ الی ۱۴۰۰ نیز بخش اعظم کسانی که از ارز دولتی استفاده کرده‌اند جزو طرح های رده چهارم بوده که جزو اهداف اصلی صنعت به شمار نمی رود.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت ۷۴ واحد نان صنعتی دارای پروانه بهره برداری، گفت: بر اساس آمار وزارت صمت در پایان سال ۹۹ تعداد ۱۰ واحد صنعتی که از ارز دولتی استفاده کرده اند؛ تعطیل شده اند و ۷۵ واحد نان صنعتی نیز در دست اجرا است.

به گفته وی، ۸۶۶ واحد بهره برداری فولاد شامل ورق فولادی، میل گرد و تیرآهن و …دارای پروانه بهره برداری و۱۱۳۰ طرح نیز در دست اجراست در حالی که کشور کره با چند واحد تولیدی ۱۰ برابر ایران فولاد تولید می کند.

بحرینیان با بیان اینکه تعداد زیادی از واحد های تولید فولاد کشور دراستانهای کم آب قرار دارد، افزود: ۲۷۷ واحد فولادی در اصفهان، ۱۶۲ واحد صنعتی در استان یزد و ۶۷ واحد تولیدی فولاد در استان کرمان قرار دارد که کلیه این استانها با بحران کم آبی شدید روبرو هستند.

وی با اشاره به دریافت یک میلیارد و ۵۳۷ میلیون دلار ارز برای ۲۰۷ واحد فولادی از بانک مرکزی، اظهار داشت: بسیاری از این واحد های تولیدی در دست اجرا بوده و برخی زیان ده هستند.

این صنعتگر و پژوهشگر توسعه، با بیان اینکه طبق آمار وزارت صمت هم اکنون ۳۳۵ واحد بهره برداری در زمینه تولید یخچال و فریزر خانگی و تلویزیون در کشور فعالیت می کنند، گفت: این تعداد واحد صنعتی نیز نزدیک به یک میلیارد و ۲۸۵ میلیون دلار ارز از بانک مرکزی دریافت کرده اند.

به اعتقاد وی، اعطای تسهیلات ارزان قیمت بدون انجام کارشناسی دقیق به چندین هزار واحد تولیدی و کم بازده در طول سالهای گذشته را از عمده ترین مشکلات کشور دانست که موجب هدر رفت منابع ارزی شده و بسیاری از این واحدها هم اکنون به بهره برداری نرسیده است.

وی در ادامه به رقم واردات بنزین به کشوراشاره کرد و افزود: بر اساس مستندات موجود از سال ۸۰ الی ۹۷ در مجموع ۵۴۰ میلیارد دلار بنزین به کشور وارد شده است در حالی که بخشی از این رقم می توانست در بخش خودرو در جهت سرمایه گذاری صنایع این بخش استفاده می شود.

وی یا بیان اینکه ۱۷۷۷ واحد تولید فرش ماشینی از ارز دولتی برای خرید ماشین آلات استفاده کرده اند، ادامه داد: این در حالی است که ۴۳۵ واحد فرش ماشینی نیز دست احداث قرار دارد که بدون داشتن دانش جدید و نو و صرفاً به کپی سازی صنعت این بخش می پردازند.

این صنعتگر و پژوهشگر توسعه، اولویت نخست کشورهای موفق شرق آسیا نظیر ژاپن، کره، تایوان و چین را توسعه صنعت ماشین سازی عنوان کرد و گفت: این قبیل کشورها به طور معمول ۲ تا ۵ اولویت استراتژی توسعه دارند در حالی که در ایران بیش از ۴۰ اولویت سرمایه‌گذاری تعیین شده که باتوجه به سرمایه‌ی اندک و نبود تکنولوژی بالا، باید در یک یا دو اولویت سرمایه گذاری انجام و با جدیت دنبال شود.

منبع خبر: صندوق توسعه ملی

https://www.ndf.ir/news-management/ID/2498

کلید واژه ها: صندوق توسعه ملی همایش علمی صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی مهندس سیدمحمد بحرینیان محمدمهدی بخشی


نظر شما :