سردار سرتیپ پاسدار دکتر احمد وحیدی در اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی:

«حکمرانی بنا شده در غرب» و «حکمرانی اسلامی» اصولاً دو مبنای کاملاً متفاوت دارد

حکمرانی اسلامی بر اساس اصل ولایت شکل گرفته است.
۲۰ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۰ کد : ۱۷۱ اخبار
تعداد بازدید:۲۲۲۸
رئیس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی با تشریح تفاوت‌های حکمرانی اسلامی و حکمرانی غربی گفت: راه نجات جوامع غیر اسلامی، رجوع آن‌ها به ولایت اسلامی است.
«حکمرانی بنا شده در غرب» و «حکمرانی اسلامی» اصولاً دو مبنای کاملاً متفاوت دارد

سردار سرتیپ پاسدار دکتر احمد وحیدی، رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی صبح روز دوشنبه ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۸، در «اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی»، اظهار داشت: بی‌تردید حکمرانی یکی از موضوعات اساسی و زیربنایی است، خصوصاً برای انقلاب جمهوری اسلامی که پس از ۴۰ سال افتخار در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی قرار دارد.

در ابتدای این همایش، سردار وحیدی با ذکر آیه مبارکه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا أطیعوا اللهَ و أَطیعوا الرَّسولَ و أُولِی الأمرُ مِنکُم»، ایام مبارک ربیع و هفته مقدس وحدت، میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) را تبریک گفت و تقارن «اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی» با هفته ولادت رسول خاتم (ص) را مسعود و مبارک و مناسب خواند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، حکمرانی را یکی از موضوعات بسیار اساسی و زیربنایی دانست و اظهار داشت: حال که پس از چهل سال افتخار، در گام اول انقلاب، در آستانه چهل سال دوم انقلاب و بیانیه گام دوم انقلاب قرار داریم، موضوع حکمرانی یک موضوع بسیار اساسی است و هر آنچه که در گذشته ما اتفاق افتاد و برای ساختن آینده به آن نیاز داریم، مهم است. به همین دلیل در دانشگاه [عالی دفاع ملی]، مدرسه حکمرانی شهید بهشتی ایجاد شد که هدف آن هم کمک به نظریه‌پردازی و تئوری‌سازی، حول موضوع نحوه رسیدن به پیام‌های اساسی حکمرانی اسلامی است و تربیت کادرها و کسانی که بایستی در سطوح مختلف، این حکمرانی را رهبری و راهبری کنند.

وی ادامه داد: من در همین جا خیلی تشکر می‌کنم از محضر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) که محبت کردند و با تشکیل «مدرسه حکمرانی شهید بهشتی» موافقت فرمودند که این همایش هم امروز به همت این مدرسه اتفاق افتاده است.

رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: حکمرانی همیشه یک دغدغه مهم بوده است. امروز ما یک رقیب دیگری در این صحنه داریم و آن حکمرانی بنا شده در غرب مدرن است.

سردار وحیدی، حکمرانی بنا شده در غرب را با حکمرانی اسلامی، دارای دو مبنای کاملاً متفاوت دانست و گفت: حکمرانی در غرب برآمده از پارادایم‌ها و آموزه‌های هابزی شکل گرفته که مفاهیم اساسی حکمرانی اسلامی یعنی حق، خیر، عدالت، سعادت، کمال و هدایت در آن معنایی ندارد.

وی افزود: حال آنکه حکمرانی اسلامی یک حکمرانی غایت‌گرا و رسالت‌محور است که قرار است انسان‌ها را به خیر و صلاح و فلاح برساند.

وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه «در حکمرانی غربی حکمران و نظام حکمرانی حداکثر وظیفه‌اش این است که سازوکارها را آماده کند تا هر کسی هر کاری دلش خواست برای به دست آوردن حداکثر سود انجام دهد.» تأکید کرد: در حکمرانی اسلامی چنین چیزی وجود ندارد. حکمرانی اسلامی با داشتن معیارهای اساسی و کلیدی امروز نیازمند تبیین هر چه دقیق‌تر این معیار است.

وی ادامه داد: اگر حکمرانی در غرب در نهایت به سازش رساندن اختلافات است، حکمرانی در اسلام و حکمرانی که در این نظام مقدس اتفاق می‌افتد نه‌تنها حل عاقلانه اختلافات، بلکه تعالی جامعه و سوق دادن آن به سمت ایجاد محبت و عدالت اسلامی است.

سردار وحیدی جامعه شکل گرفته پس از دوره دفاع مقدس را اینگونه توصیف کرد که: آنچه را که ما دیدیم یک جامعه کوچکی شکل گرفت که اساسش محبت، ایثار، فداکاری، حق‌خواهی و سبقت به خیرات بود. خبری از اختلاف و تنازع نبود.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی تبیین مفاهیم اساسی‌ای را که در حکمرانی اسلامی وجود داشته، اما در حکمرانی غربی وجود ندارد، امری ضروری دانست و اشاره کرد: تاکنون حکمرانی غربی فاجعه‌های فراوانی را به بار آورده است. ملاحظه کردید در غرب با اُمانیسم رنسانسی و انسان‌محوری جدای از خدا، حتی طبیعت را هم نابود کردند و حالا به فکر حفظ محیط زیست افتاده‌اند. اینکه چه زمانی به این نتیجه برسند که حکمرانی غربی، همه سرمایه‌های وجودی انسان را از بین برده و می‌برد و بتوانند به مسیر اصلاح برگردند مشخص نیست؛ ولی بالاخره یک روز متوجه آن خواهند شد که حکمرانی اسلامی، آن حکمرانی است که به همه این سرمایه‌ها توجه دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما در این همایش در محضر همه عزیزان به دنبال آن هستیم که بتوانیم قدمی هرچند کوچک در راه تبیین و نقشه راه تحقق مفاهیم پایه حکمرانی اسلامی برداریم. حکمرانی اسلامی بر اساس اصل ولایت شکل گرفته است و این اصل ولایت به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)[1] برای همه جوامع است و ولایت اسلامی فارغ از ادیان و مذاهب حاکم بر جوامع مربوط به همه جوامع، از جمله جوامع غیراسلامی است. آن‌ها هم می‌توانند از آموزه‌های این ولایت کاملاً استفاده کنند و در حقیقت راه نجات آن‌ها برگشتن به ولایت اسلامی است.

سردار وحیدی در انتها از حضور پرشور میهمانان و مدعوین ویژه این همایش تشکر کرده و حضور ایشان را گرامی دانست و اظهار امیدواری کرد «اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی» به دستاوردهای مد نظر خود برسد.

 

[1] «اگر ملت‌ها، قطع نظر از مذاهب و ادیانی که بر آن‌ها حاکم است، بخواهند راه سعادت را پیدا کنند، باید به ولایت اسلامی برگردند.» (بیانات در دیدار کارگزاران نظام ۱۳۷۰/۰۴/۱۰)

کلید واژه ها: سردار وحیدی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی


نظر شما :

بیژن ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۸
با سلام . حکمرانی یکی از مهمترین مولفه هایی است که هر نظام سیاسی اجتماعی اقتصادی فرهنگی باید برای رسیدن به اهداف غائی خود آن را به درستی تبیین، تدوین و برنامه ریزی و عملیاتی بسازد. موضوع مهم در حکمرانی، بخش عملیاتی کردن و سنجش پذیر کردن تمام مولفه های حکمرانی مورد نظر هر نظام ملی است که متاسفانه به نظر می رسد در این خصوص کمتر کار شده است و اندیشکده ها و پژوهشکده ها باید سهم بیشتری برای این موضوع ایفا کنند
پاسخ مدیر سایت ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۶

بله کاملاً درسته ممنونم از اظهار نظرتان