نشست تخصصی ۹: «الگوی حکمرانی صنایع خلاق»

تعداد بازدید:۴۳۱۱
مطابق برنامه نشست‌های مدرسه حکمرانی در سال ۱۳۹۸، روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هر هفته، یک نشست تخصصی برگزار می‌گردد. نهمین نشست تخصصی این مدرسه، در روز سه‌شنبه ۲۸ خرداد ماه ۱۳۹۸ با عنوان «الگوی حکمرانی صنایع خلاق» با ارائه دکتر مهدی محمدی، مدرس دانشگاه و مؤلف کتاب «سازمان صنایع خلاق، درآمدی ساختاری»، در محل سالن شهید صیاد شیرازی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی برگزار شد.
نشست تخصصی ۹: «الگوی حکمرانی صنایع خلاق»

محورهای نشست:

۱. مختصری از تاریخچه صنایع خلاق

۲. اهمیت اجتماعی و اقتصادی با بیان آمارهای این حوزه

۳. مدل‌های عمده طبقه‌بندی صنایع خلاق

۴. فرآیند توسعه صنایع خلاق


جلسه با سخنان دکتر شاملی، مسئول کارگروه حکمرانی فرهنگی در مورد اهمیت پرداختن به حکمرانی صنایع خلاق و معرفی سخنران نشست آغاز شد. در ادامه دکتر مهدی محمدی به ارائه محورهای نشست پرداخت.

دکتر محمدی با ارائه مقدمه‌ای در چرایی توجه به صنایع به خلاق و اهمیت این صنایع در سیاستگذاری، حرکت جهان از فناوری‌های سخت به سمت فناوری‌های نرم و سرمایه‌گذاری کلان کشورهای توسعه یافته در این زمینه به منظور تسخیر روح و روان پس از جسم آدمی را از جمله دلایل مهم طرح این حوزه عنوان کرد. این مدرس دانشگاه، علت تاکیدات ویژه بر نقش صنایع فرهنگ و ارزش های ملی در اسناد بالادستی را همین علت دانست و افزود: برای مثال در سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی، ایران کشوری توسعه یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود و متکی بر اصول اخلاقی و ارزش های اسلامی، ملی و انقلابی توصیف شده است. صنایع فرهنگی و خلاق، مهمترین ابزارهای ترویج فرهنگ و ارزش‌های مورد نظر حاکمیت در جمهوری اسلامی هستند. در کنار اهداف ارزشی و فرهنگی، توجه به درآمدزایی و اهمیت اقتصادی این صنایع با توجه به سرمایه‌گذاری اندک لازم برای فعالیت در این صنعت در مقایسه با صنایع سخت، از جمله دیگر دلایل گرایش به سمت این صنایع در دنیا است.

اشاره به چیستی و تعاریف مختلف موجود از صنایع خلاق و اینکه تعریف این صنایع بیشتر ناظر بر حوزه‌های به کار گیری آن در جوامع و کشورهای مختلف است، از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

دکتر محمدی با بیان اینکه مطابق با یکی از این تعاریف، اصطلاح صنایع خلاق اشاره به طیفی از صنایع نرم دارد، افزود: این صنایع کارکردهای اجتماعی تعریف شده و مشخصی دارند و مانند هر صنعت دیگری و حتی بیش از اغلب صنایع موجود، می‌توانند مولد ارزش افزوده‌ی اقتصادی باشند. ویژگی بارز این صنایع آن است که برای تولید کالاهای مورد نظر خود، به جای بهره‌گیری از مواد اولیه طبیعی و معدنی، از بروندادهای فکری و ذوقی انسان که ماهیت هنری و فرهنگی دارد، استفاده می‌کنند.

در ادامه سخنران نشست، مدل‌های مطرح در طبقه بندی صنایع خلاق را تشریح کرد:

  • مدل وزارت فرهنگ، ورزش و رسانه انگلستان
  • مدل متون سمبلیک
  • مدل دایره‌های هم مرکز
  • مدل کپی رایت
  • مدل آنکتاد

این مدرس دانشگاه ادامه داد: تبلیغات، معماری، صنایع دستی، صنعت مد، هنرهای نمایشی و موسیقی، رسانه (تلویزیون، فیلم، رادیو)، چاپ و نشر کتاب ها و مجلات، صنایع سرگرمی، صنعت ورزش، عکاسی، بازی‌های رایانه‌ای و موارد دیگر از این دست، در طبقه‌بندی‌های مختلف مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

در ادامه، بررسی صنایع خلاق و آمارهای موجود از این صنایع در جهان و برخی از کشورها همچون انگلستان عنوان یکی از محورهای نشست مورد اشاره بود که حاکی از اهمیت بالای این صنایع در افزایش اشتغال و کمک به بهبود تولید ناخالص داخلی کشورها در سطح دنیا است. بدین منظور آمارهایی همچون سهم صنایع خلاق در اشتغال زایی برخی کشورها، سهم این صنایع از تولید ناخالص داخلی برخی کشورها، آمار صادرات محصولات و خدمات این صنایع در دنیا و … در جلسه ارائه شد.

در پایان، فرآیند توسعه این صنایع با توجه به مدل ارائه شده دکتر لی برای حاضران تشریح و نکاتی در خصوص حرکت از صنایع خلاق به سمت جامعه خلاق و مولفه ها و ابزارهای این مسیر توسعه صنایع بیان شد.

طرح سوالات مدعوین درباره صنایع خلاق و پاسخ های دکتر محمدی، پایان بخش این نشست تخصصی بود.


نظر شما :