وزیر کشور در اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی:

عدالت یکی از ارکان حکمرانی است

۲۰ آبان ۱۳۹۸ | ۱۳:۵۵ کد : ۱۶۹ اخبار
تعداد بازدید:۳۴۰۶
دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور با بیان اینکه در نظام اسلامی باید حکومت مبتنی بر اصول الهی باشد، گفت: عدالت در همه مکاتب ارزش محسوب می‌شود و یکی از ارکان حکمرانی است.
عدالت یکی از ارکان حکمرانی است

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور صبح روز دوشنبه، ۲۰ آبان ماه در «اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی» که در دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی برگزار شد، اظهار داشت: فلاسفه بزرگ بر اساس تفکرات خود ویژگی‌هایی را برای حکمرانی و حکومت در چارچوب مدینه فاضله بیان کرده‌اند و ابعادی را برای حکومت مطلوب برشمرده‌اند.

وی با بیان اینکه در نظام اسلامی باید حکومت مبتنی بر اصول الهی باشد، گفت: هر حکومتی بر اساس جهان‌بینی استوار است، اما برداشت هر یک از موضوعات و مفاهیم در مکاتب حکومتی، متفاوت است.

وزیر کشور با بیان اینکه عدالت در همه مکاتب ارزش محسوب می‌شود و یکی از ارکان حکمرانی است، افزود: البته عدالت در اسلام با عدالت در مدل حکومتی سوسیالیسم و لیبرالیسم تفاوت عمیق معنایی دارد.

رحمانی فضلی با طرح این سوال که هدف از خلقت انسان چیست؟ بیان کرد: بر مبنای آیات الهی، انسان برای عبودیت و بندگی آفریده شده است و در واقع هدف از خلقت، عبودیت است و این عبودیت بر اساس شناخت حاصل می‌شود که باید در حوزه فردی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه رویکرد مادی و انسان‌گرایانه، در حوزه حکمرانی، چون با عقل انسان سر و کار دارد با تغییرات مداوم مواجه است، گفت: اما در جهان‌بینی الهی و اسلامی از آنجا که برنامه زندگی توسط خالق و آفریدگار که بر تمام موجودات هستی مسلط است و آگاهی دارد، ارائه شده است، می‌توان با اطمینان اصول احکام الهی را به عنوان نسخه مطلوب برای تربیت افراد و اداره جامعه دانست.

وزیر کشور با بیان اینکه تمام موجودات قوانین الهی را رعایت می‌کنند و تابع سنت‌های الهی هستند، عنوان کرد: زندگی انسان مبتنی بر تعقل و انطباق است؛ لذا بُعد نظری حکمرانی بر رعایت سنت‌های الهی و انطباق آن با عقل استوار است.

رحمانی فضلی بیان کرد: در حوزه ساختار‌ها اصل عدالت را می‌پذیریم و توصیه‌های دینی را قبول می‌کنیم، اما باید توجه داشته باشیم که با این همه، چرا عدالت حاصل نمی‌شود؟ در پاسخ باید گفت که ساختار‌ها بایستی قابلیت تحقق عدالت را داشته باشند و اگر این ظرفیت را ندارند به خاطر ضعف آن‌هاست.

وی تأکید کرد: ما باید یک روش ساختارمند و سیستماتیک برای تحقق خواسته‌های مردم و مشارکت آن‌ها در راستای برقراری عدالت در پیش بگیریم و تلاش کنیم تا استعداد‌های مردمی را در مسیر تصمیم‌سازی جامعه تبلور دهیم.

وزیر کشور در ادامه بر انطباق قوانین با نیاز‌های جامعه تأکید و این سوال را مطرح کرد که آیا این قوانین مبتنی بر حکمرانی اسلامی است؟

رحمانی فضلی با بیان اینکه وقتی حاکمیتی به نام اسلام ایجاد شده است، پس چرا با این‌همه همه تنوع و تکثر در نظام‌های اقتصادی و قانون‌گذاری مواجه هستیم، افزود: متأسفانه بسیاری از روش‌های ما برگرفته از تئوری‌های غربی است.

وی بیان کرد: با تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی و مقاومت مردمی توانسته‌ایم بر تهدیدات مختلف پیروز شویم، اما همچنان دچار تعارضات درونی هستیم و متأسفانه تهدیدات و تعارضات درونی، مانعی برای حکمرانی اسلامی است.

وزیر کشور ادامه داد: از دیگر مواردی که باید به آن توجه داشته باشیم، مسئله سبک زندگی است که این موضوع و همچنین تغییرات اجتماعی در حکمرانی اسلامی باید مد نظر قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۱ سال قبل درباره تغییرات اجتماعی و تهاجم فرهنگی هشدار دادند و ما را از این موضوع آگاهی کردند، اما امروز ما تا چه اندازه به سبک زندگی پرداخته‌ایم؟

کلید واژه ها: وزیر کشور رحمانی فضلی اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی


نظر شما :