رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر بیان کرد

پیامدهای غفلت از آموزش حکمرانی

۲۰ آبان ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰ کد : ۲۰۷ اخبار
تعداد بازدید:۵۱۸۷
دکتر مهدی غضنفری، دبیر برگزاری «اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی» گفت: دلیل اصلی کند بودن آهنگ توسعه و رشد فساد در کشور، غفلت از مقوله حکمرانی است.
پیامدهای غفلت از آموزش حکمرانی

دکتر مهدی غضنفری، رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی و «دبیر اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی»، در گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر سیما گفت: «شناخت دقیق از وضعیت کشور»، «کسب اطلاعات صحیح از وضعیت فضای جهانی» و «آگاهی عمیق از روش‌های تصمیم‌گیری مناسب»، از جمله اهداف راه‌اندازی مدرسه حکمرانی شهید بهشتی است.

وی افزود: موضوع حکمرانی موضوع بسیار مهمی است و روی سرنوشت همه مردم اثر می‌گذارد. درحقیقت همه موضوعاتی که یک انسان در زندگی با آن سر و کار دارد به یک شکلی ریشه در قواعد و قوانین و تنظیمات حکمرانی دارد.

وزیر اسبق صمت اظهار داشت: حال اگر این حکمرانی به خوبی صورت گیرد، قواعد و تنظیم‌گری‌ها به درستی وضع شود و سیاست‌گذاری‌ها به طور صحیح انجام شود، می‌توان از فرصت‌ها استفاده کرد و با ایجاد عدالت و پیشرفت مردم را به آسایش رساند. اما اگر حکمرانی به خوبی صورت نگیرد، منابع به هدر خواهد رفت و مردم فواید حکمرانی را آنچنان که باید لمس نمی‌کنند.

رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی با بیان اینکه «برای رها شدن از مشکلات باید حکمرانی را با قواعدش یاد گرفت» گفت: حکمرانی یک دانش است. یک مهارت، بینش، منش و روش است. حکمرانی ترکیبی از موضوعاتی است که بی‌توجهی به آن‌ها موجب آسیب جامعه می‌شود. حکمرانی گوهر نابی است که باید آن را آموخت وکیمیایی است که باید آن را به کار گرفت.

دکتر غضنفری در خصوص برگزاری اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی عنوان کرد: پس از آنکه مدرسه حکمرانی در سال گذشته (1397) آغاز به کار نمود، نیاز به تبیین و ترویج بیشتر مفهوم حکمرانی احساس شد. به همین دلیل اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی امروز بیستم آبان ماه 1398 در جهت تسریع دستیابی به این اهداف برگزار شد تا مردم بدانند مدرسه حکمرانی بع چه دلیل تشکیل شده و چه اهدافی را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی شامل چهار محور اصلی توصیف و تحلیل حکمرانی در گام اول انقلاب اسلامی، تبیین نظری حکمرانی اسلامی، الزامات تحقق گام دوم انقلاب اسلامی و آموزش و ترویج حکمرانی است.

دبیر برگزاری همایش ملی حکمرانی اسلامی با اشاره به اینکه الزامات تحقق گام دوم انقلاب از منظر سیاسی، فرهنگی و سیاسی، قانون و قضا، نهاد و ساختار، اقتصاد، بعد دفاعی - امنیتی، علمی و فناوری در این همایش بررسی می‌شود، گفت: حکمرانی در جهان مفهومی جدید و نوپاست، اما مفهوم حکمرانی در کشور ما ادبیات مدونی ندارد؛ بنابراین یکی از اهداف همایش تأمین ادبیات برای آموزش حکمرانی است.

دکتر غضنفری افزود: در این طرح می‌خواهیم بررسی کنیم که چگونه می‌خواهیم به ۴۰ سال دوم انقلاب وارد شویم که چالش‌های دوره قبل را نداشته و مردم زندگی بهتری داشته باشند.

رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی سپس به تفاوت حکمرانی اسلامی با حکمرانی خوب در غرب اشاره کرد و گفت: ما در این زمینه خیلی کم کار کرده‌ایم. اگر مفهوم «حکمرانی خوب» را می‌پذیریم، باید برای آن دلیل داشته باشیم و اگر نمی‌پذیریم باید نظریه دیگری داشته باشیم.

وزیر اسبق صمت در ادامه پیشنهاد تشکیل مرکز تجمیع دانش حکمرانی جمهوری اسلامی را ارائه و خاطرنشان کرد: در این مرکز افرادی که وارد پست‌های جدید می‌شوند آموزش می‌بینند تا با تجربیات گذشتگان آشنا شوند تا از موازی‌کاری‌ها پیشگیری شود. گاهی اوقات دیده می‌شود مسئولی تصمیمی را نقض می‌کند در حالی که اشتباه می‌کند و باید آن را ادامه دهد؛ گاهی نیز دیده می‌شود بدون مطالعه تجربه مسئول سابق، تصمیم به اقداماتی می‌گیرد که قبلاً راجع به آن فکر شده است که این اصطلاحاً «اختراع دوباره چرخ» است. لذا ما به مراکزی نیاز داریم که تجربیات گذشته در آن ثبت شود و افرادی که به تازگی پست و مسئولیتی به آن‌ها واگذار شده است، بیایند و آموزش ببینند و از تجربیات 40 سال نخست انقلاب بهره ببرند.

وی سپس تأکید کرد: دلیل اصلی کند بودن آهنگ توسعه و رشد فساد در کشور، غفلت از مقوله حکمرانی است.

دکتر غضنفری با تمایز قائل شدن میان موضوع «حکمرانی» و «مدیریت» تشریح کرد: حکمران یک قاعده‌گذار و سیاست‌گذار است. در حالی که مدیر تحت قوانین موجود بهترین عملکرد را انجام می‌دهد.

کلید واژه ها: اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی دکتر مهدی غضنفری رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی شبکه خبر گفتگوی 18:30


نظر شما :