حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم: حکمرانی ولایی به معنای نرمافزار حرکت مجاهدانه، آگاهانه و متعهدانه امت با رهبری امام در بستر حکومت الهی برای تحقق آرمانهای اسلامی؛ شامل اقامه دین و پیشرفت همهجانبه و پایدار است.

به گزارش روابط عمومی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی، بیست و پنجمین جلسه شورای تولید محتوای این مدرسه با حضور اعضاء برگزار شد.
در ابتدای جلسه، دکتر بختیاری، رئیس مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دوران دفاع مقدس و جنگ ۱۲روزه تحمیلی و تأکید بر لزوم ثبات قدم در مسیر ترسیمشده از سوی آن بزرگواران، گزارشی از عملکرد تحصیلی مدرسه در دورههای کوتاهمدت و بلندمدت را ارائه نمود.
در ادامه، حجتالاسلام والمسلمین دکتر ذوعلم با اشاره به مفهوم حکمرانی اسلامی بیان داشت: «حکمرانی اسلامی ترکیبی عام است، در حالی که تأکید ما در حوزه حکمرانی ولایی است. این گفتمان صرفاً یک گفتمان آکادمیک نیست، بلکه گفتمانی عقلانی، فطری، توحیدی و تعالیبخش است.» وی افزود: «به همین دلیل، این گفتمان حکمرانی ولایی باید در تمام سطوح جامعه جاری و ساری باشد.»
حجتالاسلام ذوعلم در ادامه به تبیین معنای حکمرانی ولایی پرداخت و تصریح کرد: «حکمرانی ولایی به معنای نرمافزار حرکت مجاهدانه، آگاهانه و متعهدانه امت با رهبری امام در بستر حکومت الهی برای تحقق آرمانهای اسلامی؛ شامل اقامه دین و پیشرفت همهجانبه و پایدار است.»
حجتالاسلام والمسلمین دکتر حاجی صادقی نیز در تشریح حکمرانی ولایی اظهار داشت: «همانگونه که امام معصوم(ع) مأموریت دارد، در زمان غیبت نیز فقهای واجد شرایط به صورت وجوب کفایی برای اقامه دین تعیُّن مینماید.» وی ادامه داد: «در ادبیات دینی برای واژه حکمرانی میتوان از واژههایی مانند نظام ولایی استفاده کرد که به معنای تجلی و عینیت یافتن ولایت انحصاری خداوند به وسیله خلیفهالله با قیام مردمی است.» دکتر حاجی صادقی خاطرنشان کرد: «در نظام ولایی، حقانیت و مشروعیت، منشأ الهی دارد، اما بدون قیام و اراده مردم به مرحله فعلیت نمیرسد.»
دکتر منصوری لاریجانی نیز در این نشست، حکمرانی را «روانسازی اوامر الهی و راهبری امام با همراهی امت در قالب حکومت اسلامی» تعریف کرد.
سپس حجتالاسلام دکتر لکزایی با اشاره به ماهیت سازهای مفهوم حکمرانی اظهار داشت: «حکمرانی از مفاهیم سازهای است و ولایت و امامت اجزای اصلی این سازه محسوب میشوند که میتوان آن را با نظریه حرکت تبیین کرد.» وی در پایان تأکید کرد: «حکمرانی اسلامی همان ولایت خداوند است و زیرساخت نظری حکمرانی در منظومه فکری ما، نظریه نظم مبتنی بر ولایت فقیه میباشد.»
در ادامه جلسه سایر اعضاء نیز ضمن بیان نظرات خود، نقدهایی نیز به مطالب ارائه شده در جلسه مطرح کردند.
نظر شما :