درباره مدرسه

 

 

مدرسه حکمرانی شهید بهشتی به عنوان اولین مدرسه حکمرانی در ایران برابر اوامر ابلاغی و بنا بر اهمیت و جایگاه آموزش حکمرانی در ارتقاء دانش و مهارت حکمرانان کشور برای کارآمدی نظام و ارتقاء بهره‌وری با حفظ منافع ملی و حقوق اساسی کشور، در تاریخ ۷ شهریور ۱۳۹۷، مصادف با عید غدیر خم در دانشگاه عالی دفاع ملی رسماً افتتاح گردیده است.


فلسفه وجودی مدرسه حکمرانی

دلیل تأسیس و شکل‌گیری مدرسه حکمرانی شهید بهشتی:

(۱) تدوین و تبیین حکمرانی متعالی اسلامی جهت استفاده در کشور و همه کشورهای جهان اسلام

(۲) ثبت تجارب حکمرانان ۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران جهت استفاده در تدوین ادبیات حکمرانی و استفاده حکمرانان آتی

(۳) ایجاد حساسیت در همه عناصر حکمرانی یا اصطلاحاً مثلث حکمرانی (که شامل حکمرانان، مردم و مؤسسات می‌باشد) برای کسب آمادگی و ایفای نقش‌های مورد انتظار تا هر کس وظیفه خود را بداند و دانش و مهارت لازم برای انجام وظایفش را کسب کند.

(۴) جمهوری اسلامی ایران به عنوان اُمّ‌القرای جهان اسلام رسالت هدایتگری دارد و مدرسه حکمرانی شهید بهشتی بهترین وسیله برای هدایتگری را همین تبیین و ارائه حکمرانی متعالی اسلامی می‌داند که با همکاری همه اندیشمندان اهل قلم و دلسوزان نظام درصدد است تا انشاالله هرچه زودتر این کار بسیار مهم را انجام دهد.


ضرورت فعالیت مدرسه حکمرانی در نظام جمهوری اسلامی ایران

الف) در کشور جمهوری اسلامی ایران فهم درست از مبانی فقهی (قرآن - روایات و سیره ائمه معصومین علیهم السلام) ضروری است و بدین سبب مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در صدد است تا از طریق علمای دینی و کارشناسان، این مبانی را استخراج و در قالب متون درسی و در نهایت نسخه حکمرانی متعالی اسلامی در اختیار فراگیران که همان حکمرانان فعلی و آتی هستند قرار دهد تا از انحرافات احتمالی به علت عدم آگاهی جلوگیری نماید.

ب) محیط ملی و بین‌المللی کشورمان سرشار از پیچیدگی های فناورانه زیست محیطی، نظامی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر موارد است و حکمرانان برای اداره صحیح کشور یا سازمان و .... نیازمند درک درست به این پیچیدگی ها و شیوه ها و مواجهه با آنها هستند.

ج) مکاتب فکری، ایدئولوژی و حکمرانی متعددی داعیه در اختیار داشتن بهترین ها را دارند، این امر در حالی است که حکمرانی  پیامبر مکرم اسلام و دیگر ائمه معصومین علیهم السلام بهترین نسخه حکمرانی برای اداره ایران و جهان است زیرا حکمرانی خوب صرفاً به توسعه و رفاه مادی مردم توجه دارد ولی حکمرانی اسلامی بعد معنوی و روحی انسان و سیر الی الله را نیز توام با رفاه مادی در اداره امور مردم در نظر دارد ضمن اینکه تجارب حکمرانی در گام اول انقلاب اسلامی منظور همان ۴۰ سال گذشته نیز به علت مشغله مسئولین تاکنون ثبت و ضبط نگردیده و این امر برای ارتقاء مهارت حکمرانان فعلی و آتی ضروری به نظر می رسد.


قابلیت های مدرسه حکمرانی

قابلیت های مدرسه حکمرانی شهید بهشتی تحت دو عنوان، آموزشی و پژوهشی از این قرار می باشد:

در حوزه پژوهش:

(۱) تدوین ادبیات ایرانی اسلامی حکمرانی در قالب ترجمه، تدوین و نقد آثار تولید شده

(۲) تدوین نظام مسائل کشور و تهیه سیاست‌نامه لازم

(۳) انجام پروژه‌های عمرانی درکلیه مسائل کشور مانند اقتصاد، سلامت، بیمه، نظام انتخابات و غیره

(۴) برگزاری نشست های تخصصی و کرسی های آزاداندیشی

(۵) همکاری با سایر پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی کشور و جهان

(۶) و مورد بعدی که برای تهیه این وسط تمام امور کشور رصد و تبیین میشه نواقص و چالش های هر حوزه، این رصد نامه مبتنی بر نظارت بر فعالیت دستگاه ها و موسسات استخراج می‌شود و با پایش این فعالیت ها فعالیت ها و رصد نامه کامل می شود البته این فعالیت در چشم انداز مدرسه دیده شده است و فعلاً جزو اقدامات جاری مدرسه نیست.

در حوزه آموزش:

(۱) ارتقاء مهارت های حکمرانی از طریق برگزاری دوره های کوتاه، میان و بلندمدت برای حکمرانان فعلی و آتی، البته بدیهی است که دانش آموختگان حکمرانی به طور قطع ممکن است در مناسب حکمرانی قرار نگیرند و ممکن است در مشاغل آموزشی و پژوهشی در حوزه حکمرانی فعالیت نمایند.

(۲) تهیه و تدوین منابع و محتوای آموزشی مورد نیاز فراگیران است طبیعتاً محتوا و روش آموزش برای فراگیران و حوزه های مختلف همانند بیمه بانکداری، نظام سلامت و غیره متفاوت خواهد بود چرخه تهیه محتوای آموزشی از این قرار است که ابتدا مسائل کشور مطالعه و بررسی و نظام مسایل تهیه می شود سپس سیاست نامه و بعد درسنامه و محتوای آموزشی تهیه می گردد البته این امر با همکاری دستگاه‌های متقاضی آموزش انجام می‌شود تا دقیقاً فراگیران همان موضوعاتی را یاد بگیرند که مورد نیاز دستگاه متقاضی است.

(۳) روش اجرای آموزش در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی متفاوت با دانشکده های موجود در کشور است از این قرار که آموزش ما پنج پنجره ای است یعنی این که ابتداء استاد نظریه موضوع را ارائه و بعد از ایشان یک استاد تجربی بحث را ادامه داده (البته ممکن است همزمان با هم در کلاس فعالیت داشته باشند ولی القاعده این جوری است که بعد از استاد نظری استاد عملی و تجربی وارد کلاس خواهد شد) ایشان تجربه خودش را در حوزه مورد نظر برای فراگیران کلاس ارائه می کند بعد از ارائه استاد عملی دانشجویان و فراگیران که عمدتاً حکمرانان فعلی ممکنه باشند یا متقاضیان آزاد در کلاس حضور دارند وارد بحث و بررسی خواهند شد، بعد از بحث و بررسی و ارائه راهکار از طریق فراگیران در این مرحله استاد عملی مجدداً وارد بحث میشه و راهکارهای ارائه شده از طرف فراگیران را بررسی می‌کند و راه کار نهایی رو که به احتمال زیاد خودش دانش و تجربه داره و به کار گرفته در موضوعات مختلف و موفق بوده ارائه می کند بعد از استاد عملی استاد نظری وارد بحث شده و با توجه به همه مباحث مطرح شده در کلاس و مبانی تئوریک موجود در ایران و جهان، جمع‌بندی میکنه و تئوری های لازم را به فراگیران ارائه می کنند.

(۴) در حوزه آموزش، عنایت به اساتید و محتوای آموزشی است که مورد تأکید حضرت آقا هم بوده است در گردشکاری که محضرشان تقدیم شده معظم له فرمودند، توجه به اساتید و محتوای آموزشی بسیار مهم است و به همین سبب مدرسه در صدد است که انشاالله بهترین اساتید کشور را به کار گرفته و جامع و مانع ترین و به روز ترین منابع آموزشی را ارائه کنه تا انشاء الله فراگیران بتونن بار علمی متفاوتی را با فراگیران دیگر دانشکده ها و مدارس داشته باشند.

با توجه به صحبت‌هایی که با هم داشتیم که احتمالاً برای شما این سوال ایجاد شده که چرا مدرسه میگن چرا دانشکده یا دانشگاه نمیگن یا عنوان دیگری براش انتخاب نکردیم علتش اینه که این مدرسه قراره که مکتب متعالی حکمرانی اسلامی را تدوین و ارائه کند. دیگر تفاوتی که ما با دانشکده‌های دیگه داریم اینکه دانشکده ها عمدتاً مباحث نظری را به فراگیران ارائه می کنند و خیلی هم دخالت نمی‌کنند در این که دانش‌آموخته واقعاً مهارتی کسب کرده است یا نه ولی برای مدرسه خیلی مهم است که فراگیران واقعاً هم مبانی نظری را یاد بگیرند و مهارت حکمرانی را، تفاوت دیگه ما با دانشکده ها و مدارس دیگه اینه که ما می‌خواهیم مکتب متعالی حکمرانی اسلامی را تدوین و ارائه کنیم در حالی که هیچیک از دانشکده ها و مدارس موجود صاحب مکتب نیستند.


نحوه پذیرش دانشجو در مدرسه حکمرانی

برای دوره بلندمدت یا همان دوره دکتری (phd) حکمرانی مقررات وزارت علوم و دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی حاکم است؛ بنابراین شرایطی که دانشگاه‌ها در مقطع دکتری برای پذیرش دانشجو دارند طبیعتاً ما هم همین شرایط را رعایت می‌کنیم. الخصوص شرایطی که دانشگاه دفاع ملی در پذیرش دارد. ولی برای دوره های کوتاه مدت که عمدتاً دستگاه های تابعه حاکمیت متقاضیان آن هستند و نیروهایشان را معرفی می کنند، هیچ محدودیتی قائل نیستیم و شرایط خاصی به جز معرفی آن سازمان ها در نظر نمی‌گیریم؛ چون فرض بر این است که سازمان، یا کارکنانی را معرفی می‌کند که برایشان برنامه شغلی دارد، و یا اینکه الان این افراد حکمران هستند و برای ارتقای کیفیت کارشان اعزام می شوند تا دانش و مهارت لازم را کسب کنند، برگردند و در مناصب شغلی قرار بگیرند و انشاءالله با راندمان بیشتر کارشان را انجام بدهند. مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در این حوزه هیچ محدودیتی برای خودش و برای دستگاه ها قائل نیست و با تمام توان در خدمت دستگاه‌های حاکمیتی است که انشاالله خدمتی کرده باشد به ارتقای کیفیت حکمرانی در سطح کشور. امیدواریم که دستگاههای تابعه حاکمیت هم از این فرصت طلایی حداکثر استفاده را ببرند و کارکنان واجد شرایطشان را (کسانی که یا حکمرانند یا در آینده نزدیک در مناصب حکمرانی قرار می گیرند) برای طی این دوره ها معرفی کنند. دسته دیگری از آموزش‌ها داریم که آموزش‌های آزاد هستند که استحضار دارید که خیلی از افراد در کشور ما و خیلی از کشورهای دیگر هستند که هیچ شغل حاکمیتی یا دولتی ندارند ولی دوست دارن بیان تا دانش و مهارت حکمرانی کسب کنند و ببینن حکمرانی چیه، چگونه انجام می شود و حکمران در کشور چه کار می کند. برای همین ما برای این افراد هم آموزش داریم و می تونن بیان ثبت نام کنن و دوره ما را البته با شرایط لازم طی کنند.


چرایی تشکیل مدرسه حکمرانی در ذیل دانشگاه عالی دفاع ملی

در تشکیل مدرسه حکمرانی، دانشگاه عالی دفاع ملی خود پیشقدم شد؛ اما آنچه حائز اهمیت است، نداشتن سوگیری‌های سیاسی در این مدرسه است؛ دانشگاه عالی دفاع ملی یکی از مراکزی است که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در مسیر حکمرانی کشور حرکت می‌کند و به سمت گرایش‌های سیاسی نمی‌رود و به یک گرایش خاص توجه ندارد.

بر این اساس، وجود چنین مزیتی در دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی باعث می‌شود که وقتی مدرسه حکمرانی تشکیل شد، شُبهه‌ای درباره وابستگی مدرسه به گروه خاصی به وجود نیاید؛ بنابراین هر دولت با هر نگاهی و یا گرایشی که تشکیل می‌شود، می‌تواند از آموزش‌های مدرسه استفاده کند.