رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح:

کشور با نبود حاکمیت اطلاعات مکانی مواجه است

۲۰ آبان ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۱ کد : ۱۶۸ اخبار
تعداد بازدید:۲۳۲۴
امیر سرتیپ دوم مجید فخری، رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح با بیان اینکه وجود حاکمیت اطلاعات مکانی می‌توانست از انجام آزمون و خطا‌ها در سیل گلستان جلوگیری کند، گفت: کشور با نبود حاکمیت اطلاعات مکانی مواجه است.
کشور با نبود حاکمیت اطلاعات مکانی مواجه است

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ دوم «مجید فخری» رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح عصر امروز در پانل حکمرانی اطلاعات مکانی اولین همایش ملی حکمرانی که در دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی برگزار شد، اظهار داشت: امروز در کشورمان با نبود حاکمیت اطلاعات مکانی مواجه هستیم که نمونه آن را در سیل فروردین امسال مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: مدیریت حادثه سیلی که ابتدای امسال بخش‌هایی از کشور را فرا گرفت، با سازمان مدیریت بحران بود و ما در سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح بنا بر ابلاغ فرمانده معظم کل قوا و ستاد کل نیرو‌های مسلح مبنی بر همکاری با سازمان مدیریت بحران، بر اساس مقدوراتی که داشتیم، کمک‌هایی را ارائه دادیم.

امیر فخری افزود: البته در این مقطع سازمان‌های متعددی تصاویری ماهواره‌ای از مناطق سیل‌زده و در خطر سیل به سازمان مدیریت بحران ارائه می‌کردند، اما در جلسه‌ای که با رئیس سازمان مدیریت بحران داشتم، «اسماعیل نجار» رئیس این سازمان از اینکه مراجع مختلف درباره سیل، داده‌هایی غیر قابل بهره‌برداری را ارائه می‌کردند، ابراز نگرانی می‌کرد؛ زیرا در این مقطع زمانی علاوه بر داده، نیازمند تحلیل هم بود.

رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح اضافه کرد: بنابر این، اگر در حاکمیت اطلاعات مکانی وجود داشت و می‌توانست داده‌های مورد نیاز را به سازمان مدیریت بحران ارسال کند، نیازمندی‌های سازمان مورد اشاره در زمینه سیل رفع می‌شد و به دنبال آن آزمون و خطا‌هایی که در سیل گلستان روی داد، شکل نمی‌گرفت.

سردار «احمد وحیدی» رئیس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی هم در این پانل بیان کرد: اطلاعات مکانی جمع‌آوری شده را متأسفانه به درستی تجزیه و تحلیل نمی‌کنیم و از سوی دیگر آنچه را که جمع‌آوری می‌کنیم با اطلاعات نهاد‌های بالادستی تطبیق نمی‌دهیم.

وی در ادامه با مهم دانستن آمایش سرزمینی، گفت: امروز با پیشرفت تکنولوژی شاهد شکل‌گیری اینترنت اشیاء هستیم؛ اینترنتی که می‌خواهد در مساحت کوچک، موقعیت اشیاء را ارائه دهد؛ اتفاقی که در نقاط خاصی از کشور رخ داده است.

سردار وحیدی ادامه داد: فردا این اینترنت اشیاء متولی می‌خواهد و علاوه بر این، باید مشخص شود که به شکل شبکه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا اینکه باید با در اختیار گرفتن دستگاهی از آن استفاده کرد.

کلید واژه ها: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی


نظر شما :