مرکز آموزش های کوتاه مدت
چشمانداز مرکز آموزشهای کوتاهمدت مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی همسو و همگرا با چشمانداز مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی
«مرجع پیشرو و الهامبخش در طراحی و اجرای آموزشهای کوتاهمدت، مسئلهمحور و کاربردی حکمرانی اسلامی با هدف توانمندسازی حکمرانان، مدیران و کارگزاران نظام در سطوح ملی، فراملی و جهان اسلام و تبدیلشدن به بازوی چابک مدرسه حکمرانی در پاسخگویی سریع، هوشمند و اثربخش به مسائل روز حکمرانی در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی.»
بیانیه مأموریت
«مرکز آموزشهای کوتاهمدت مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی مأموریت دارد با طراحی و اجرای آموزشهای چابک، مسئلهمحور، تجربی و کاربردی، به توانمندسازی مستمر حکمرانان، مدیران و کارگزاران نظام در سطوح مختلف حکمرانی بپردازد؛ بهگونهای که دانش، مهارت، نگرش و کنش آنان در مواجهه با مسائل پیچیده و متغیر حکمرانی ارتقاء یابد. این مرکز با اتکاء به مبانی و ارزشهای حکمرانی اسلامی، بهرهگیری از تجارب انباشته جمهوری اسلامی ایران، تعامل فعال با نهادهای حاکمیتی و استفاده از الگوهای نوین آموزش حرفهای، نقش بازوی اجرایی مدرسه حکمرانی در پاسخگویی سریع، مؤثر و هدفمند به نیازهای آموزشی نظام حکمرانی در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی را ایفا مینماید.»
بیانیه رسالت
«رسالت مرکز آموزشهای کوتاهمدت مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی، طراحی و ارائه آموزشهای تخصصی، کاربردی و مسئلهمحور در حوزه حکمرانی اسلامی است تا با ارتقاء شایستگیهای علمی، حرفهای و اخلاقی حکمرانان، مدیران و کارگزاران نظام، زمینه تصمیمسازی و تصمیمگیری هوشمندانه، کارآمد و مبتنی بر ارزشهای اسلامی–انقلابی فراهم گردد. این مرکز با تمرکز بر نیازهای واقعی و اولویتدار نظام حکمرانی، بهرهگیری از تجارب بومی جمهوری اسلامی ایران، تعامل مؤثر با نهادهای حاکمیتی و استفاده از روشهای نوین آموزش بزرگسالان، در جهت حل مسائل جاری و آینده حکمرانی و پشتیبانی از تحقق اهداف کلان نظام و تمدن نوین اسلامی ایفای نقش مینماید».
اهداف راهبردی
۱. هدف راهبردی: توانمندسازی مستمر حکمرانان و مدیران نظام
راهبردهای اجرایی
- طراحی بستههای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حکمرانی (دانش، مهارت، نگرش، کنش)
- تفکیک دورهها بر اساس سطوح مدیریتی (عالی، میانی، عملیاتی)
- بهروزرسانی محتوای آموزشی متناسب با تحولات حکمرانی
شاخصهای ارزیابی عملکرد (KPI)
- تعداد دورههای برگزارشده به تفکیک سطح مدیریتی
- درصد انطباق محتوای دورهها با مدل شایستگی حکمرانی
- میزان رضایت فراگیران از اثربخشی دورهها
- درصد فراگیرانی که بهبود عملکرد شغلی آنان تأیید شده است
۲. هدف راهبردی: توسعه آموزشهای مسئلهمحور و مبتنی بر واقعیتهای حکمرانی
راهبردهای اجرایی
- استخراج مسائل اولویتدار حکمرانی از دستگاههای حاکمیتی
- طراحی دورهها بر پایه مسئله، مطالعه موردی و پروژه عملی
- مشارکت مدیران اجرایی در طراحی و اجرای دورهها
شاخصهای ارزیابی عملکرد (KPI)
- درصد دورههای مسئلهمحور نسبت به کل دورهها
- تعداد مسائل واقعی حکمرانی پوششدادهشده در دورهها
- میزان کاربردپذیری خروجیهای آموزشی در دستگاهها
- تعداد پروژهها و راهحلهای عملیاتی تولیدشده
۳. هدف راهبردی: نهادینهسازی رویکرد حکمرانی اسلامی
راهبردهای اجرایی
- تلفیق مبانی و ارزشهای حکمرانی اسلامی در محتوای آموزشی
- بهرهگیری از اساتید و خبرگان حوزه حکمرانی اسلامی
- تولید محتوای آموزشی بومی مبتنی بر منابع اسلامی
شاخصهای ارزیابی عملکرد (KPI)
- درصد دورههای دارای محتوای صریح حکمرانی اسلامی
- میزان رضایت علمی اساتید و خبرگان از محتوای اسلامی دورهها
- تعداد محتوای آموزشی تولیدشده مبتنی بر منابع اسلامی
- میزان درک فراگیران از مؤلفههای حکمرانی اسلامی (ارزیابی پیشآزمون/پسآزمون)
۴. هدف راهبردی: انتقال و بهرهبرداری از تجارب بومی حکمرانی جمهوری اسلامی ایران
راهبردهای اجرایی
- استفاده از مدیران باسابقه بهعنوان مدرس یا منتور
- طراحی دورههای مبتنی بر تجربهنگاری و درسآموختهها
- مستندسازی تجارب حکمرانی در قالب محتوای آموزشی
شاخصهای ارزیابی عملکرد (KPI)
- تعداد دورههای مبتنی بر تجربهنگاری
- تعداد تجارب حکمرانی مستندسازیشده
- میزان استفاده از مدیران اجرایی بهعنوان مدرس
- رضایت فراگیران از کاربردیبودن تجارب ارائهشده
۵. هدف راهبردی: افزایش چابکی و پاسخگویی سریع به نیازهای آموزشی حاکمیت
راهبردهای اجرایی
- طراحی فرآیند سریع نیازسنجی آموزشی
- ایجاد بستههای آموزشی کوتاهمدت و فشرده
- برگزاری دورههای سفارشی برای دستگاهها
شاخصهای ارزیابی عملکرد (KPI)
- متوسط زمان پاسخگویی به درخواستهای آموزشی
- تعداد دورههای سفارشی برگزارشده
- میزان رضایت دستگاههای سفارشدهنده
- درصد تحقق برنامههای آموزشی در بازه زمانی پیشبینیشده
۶. هدف راهبردی: تقویت پیوند آموزش، سیاستگذاری و اجرا
راهبردهای اجرایی
- پیوند دورهها با فرآیندهای تصمیمسازی و سیاستگذاری
- تعریف خروجیهای مشخص سیاستی برای دورهها
- دعوت از سیاستگذاران و تصمیمگیران بهعنوان مشارکتکننده
شاخصهای ارزیابی عملکرد (KPI)
- تعداد دورههای منجر به پیشنهاد سیاستی
- میزان استفاده از خروجیهای آموزشی در سیاستگذاری
- تعداد مشارکتکنندگان از سطوح تصمیمگیری
- ارزیابی تأثیر دورهها بر بهبود تصمیمات اجرایی
۷. هدف راهبردی: توسعه شایستگیهای حرفهای و اخلاقی حکمرانان
راهبردهای اجرایی
- طراحی دورههای اخلاق حکمرانی و رهبری اسلامی
- تقویت آموزشهای مبتنی بر ارزشها و مسئولیتپذیری
- ارزیابی نگرش و رفتار حرفهای فراگیران
شاخصهای ارزیابی عملکرد (KPI)
- تعداد دورههای مرتبط با اخلاق و رهبری
- نتایج ارزیابی نگرشی و رفتاری فراگیران
- میزان رضایت اساتید از رشد حرفهای فراگیران
- بازخورد سازمانها درباره رفتار حرفهای دانشآموختگان
۸. هدف راهبردی: بهکارگیری روشهای نوین آموزش بزرگسالان
راهبردهای اجرایی
- استفاده از روشهای تعاملی، کارگاهی و شبیهسازی
- کاهش آموزشهای صرفاً نظری
- آموزش مدرسان در حوزه روشهای نوین تدریس
شاخصهای ارزیابی عملکرد (KPI)
- درصد دورههای تعاملی و تجربی
- میزان مشارکت فعال فراگیران در دورهها
- رضایت فراگیران از روشهای آموزشی
- تعداد مدرسان آموزشدیده در روشهای نوین
۹. هدف راهبردی: توسعه تعاملات نهادی با دستگاههای حاکمیتی
راهبردهای اجرایی
- انعقاد تفاهمنامههای آموزشی
- طراحی برنامههای مشترک آموزشی
- ایجاد ارتباط مستمر با واحدهای منابع انسانی دستگاهها
شاخصهای ارزیابی عملکرد (KPI)
- تعداد تفاهمنامههای فعال
- تعداد دستگاههای همکار
- حجم دورههای مشترک برگزارشده
- میزان تداوم همکاریها
۱۰. هدف راهبردی: ایجاد شبکه حکمرانان و مدیران همافق
راهبردهای اجرایی
- ایجاد شبکه فارغالتحصیلان دورههای کوتاهمدت
- برگزاری نشستهای تخصصی و هماندیشی
- حفظ ارتباط علمی و حرفهای با فراگیران
شاخصهای ارزیابی عملکرد (KPI)
- تعداد اعضای فعال شبکه
- میزان مشارکت در نشستها و رویدادها
- تعداد تعاملات علمی و حرفهای شکلگرفته
- میزان رضایت اعضا از شبکهسازی
