مرکز آموزش های کوتاه مدت

مرکز آموزش های کوتاه مدت

 

چشم‌انداز مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی همسو و همگرا با چشم‌انداز مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی

«مرجع پیشرو و الهام‌بخش در طراحی و اجرای آموزش‌های کوتاه‌مدت، مسئله‌محور و کاربردی حکمرانی اسلامی با هدف توانمندسازی حکمرانان، مدیران و کارگزاران نظام در سطوح ملی، فراملی و جهان اسلام و تبدیل‌شدن به بازوی چابک مدرسه حکمرانی در پاسخ‌گویی سریع، هوشمند و اثربخش به مسائل روز حکمرانی در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی.»

بیانیه مأموریت

«مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی مأموریت دارد با طراحی و اجرای آموزش‌های چابک، مسئله‌محور، تجربی و کاربردی، به توانمندسازی مستمر حکمرانان، مدیران و کارگزاران نظام در سطوح مختلف حکمرانی بپردازد؛ به‌گونه‌ای که دانش، مهارت، نگرش و کنش آنان در مواجهه با مسائل پیچیده و متغیر حکمرانی ارتقاء یابد. این مرکز با اتکاء به مبانی و ارزش‌های حکمرانی اسلامی، بهره‌گیری از تجارب انباشته جمهوری اسلامی ایران، تعامل فعال با نهادهای حاکمیتی و استفاده از الگوهای نوین آموزش حرفه‌ای، نقش بازوی اجرایی مدرسه حکمرانی در پاسخ‌گویی سریع، مؤثر و هدفمند به نیازهای آموزشی نظام حکمرانی در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی را ایفا می‌نماید.»

بیانیه رسالت

«رسالت مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی، طراحی و ارائه آموزش‌های تخصصی، کاربردی و مسئله‌محور در حوزه حکمرانی اسلامی است تا با ارتقاء شایستگی‌های علمی، حرفه‌ای و اخلاقی حکمرانان، مدیران و کارگزاران نظام، زمینه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری هوشمندانه، کارآمد و مبتنی بر ارزش‌های اسلامیانقلابی فراهم گردد. این مرکز با تمرکز بر نیازهای واقعی و اولویت‌دار نظام حکمرانی، بهره‌گیری از تجارب بومی جمهوری اسلامی ایران، تعامل مؤثر با نهادهای حاکمیتی و استفاده از روش‌های نوین آموزش بزرگسالان، در جهت حل مسائل جاری و آینده حکمرانی و پشتیبانی از تحقق اهداف کلان نظام و تمدن نوین اسلامی ایفای نقش می‌نماید».

اهداف راهبردی

۱. هدف راهبردی: توانمندسازی مستمر حکمرانان و مدیران نظام

راهبردهای اجرایی

  • طراحی بسته‌های آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حکمرانی (دانش، مهارت، نگرش، کنش)
  • تفکیک دوره‌ها بر اساس سطوح مدیریتی (عالی، میانی، عملیاتی)
  • به‌روزرسانی محتوای آموزشی متناسب با تحولات حکمرانی

شاخص‌های ارزیابی عملکرد (KPI)

  • تعداد دوره‌های برگزارشده به تفکیک سطح مدیریتی
  • درصد انطباق محتوای دوره‌ها با مدل شایستگی حکمرانی
  • میزان رضایت فراگیران از اثربخشی دوره‌ها
  • درصد فراگیرانی که بهبود عملکرد شغلی آنان تأیید شده است

۲. هدف راهبردی: توسعه آموزش‌های مسئله‌محور و مبتنی بر واقعیت‌های حکمرانی

راهبردهای اجرایی

  • استخراج مسائل اولویت‌دار حکمرانی از دستگاه‌های حاکمیتی
  • طراحی دوره‌ها بر پایه مسئله، مطالعه موردی و پروژه عملی
  • مشارکت مدیران اجرایی در طراحی و اجرای دوره‌ها

شاخص‌های ارزیابی عملکرد (KPI)

  • درصد دوره‌های مسئله‌محور نسبت به کل دوره‌ها
  • تعداد مسائل واقعی حکمرانی پوشش‌داده‌شده در دوره‌ها
  • میزان کاربردپذیری خروجی‌های آموزشی در دستگاه‌ها
  • تعداد پروژه‌ها و راه‌حل‌های عملیاتی تولیدشده

۳. هدف راهبردی: نهادینه‌سازی رویکرد حکمرانی اسلامی

راهبردهای اجرایی

  • تلفیق مبانی و ارزش‌های حکمرانی اسلامی در محتوای آموزشی
  • بهره‌گیری از اساتید و خبرگان حوزه حکمرانی اسلامی
  • تولید محتوای آموزشی بومی مبتنی بر منابع اسلامی

شاخص‌های ارزیابی عملکرد (KPI)

  • درصد دوره‌های دارای محتوای صریح حکمرانی اسلامی
  • میزان رضایت علمی اساتید و خبرگان از محتوای اسلامی دوره‌ها
  • تعداد محتوای آموزشی تولیدشده مبتنی بر منابع اسلامی
  • میزان درک فراگیران از مؤلفه‌های حکمرانی اسلامی (ارزیابی پیش‌آزمون/پس‌آزمون)

۴. هدف راهبردی: انتقال و بهره‌برداری از تجارب بومی حکمرانی جمهوری اسلامی ایران

راهبردهای اجرایی

  • استفاده از مدیران باسابقه به‌عنوان مدرس یا منتور
  • طراحی دوره‌های مبتنی بر تجربه‌نگاری و درس‌آموخته‌ها
  • مستندسازی تجارب حکمرانی در قالب محتوای آموزشی

شاخص‌های ارزیابی عملکرد (KPI)

  • تعداد دوره‌های مبتنی بر تجربه‌نگاری
  • تعداد تجارب حکمرانی مستندسازی‌شده
  • میزان استفاده از مدیران اجرایی به‌عنوان مدرس
  • رضایت فراگیران از کاربردی‌بودن تجارب ارائه‌شده

۵. هدف راهبردی: افزایش چابکی و پاسخ‌گویی سریع به نیازهای آموزشی حاکمیت

راهبردهای اجرایی

  • طراحی فرآیند سریع نیازسنجی آموزشی
  • ایجاد بسته‌های آموزشی کوتاه‌مدت و فشرده
  • برگزاری دوره‌های سفارشی برای دستگاه‌ها

شاخص‌های ارزیابی عملکرد (KPI)

  • متوسط زمان پاسخ‌گویی به درخواست‌های آموزشی
  • تعداد دوره‌های سفارشی برگزارشده
  • میزان رضایت دستگاه‌های سفارش‌دهنده
  • درصد تحقق برنامه‌های آموزشی در بازه زمانی پیش‌بینی‌شده

۶. هدف راهبردی: تقویت پیوند آموزش، سیاست‌گذاری و اجرا

راهبردهای اجرایی

  • پیوند دوره‌ها با فرآیندهای تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری
  • تعریف خروجی‌های مشخص سیاستی برای دوره‌ها
  • دعوت از سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران به‌عنوان مشارکت‌کننده

شاخص‌های ارزیابی عملکرد (KPI)

  • تعداد دوره‌های منجر به پیشنهاد سیاستی
  • میزان استفاده از خروجی‌های آموزشی در سیاست‌گذاری
  • تعداد مشارکت‌کنندگان از سطوح تصمیم‌گیری
  • ارزیابی تأثیر دوره‌ها بر بهبود تصمیمات اجرایی

۷. هدف راهبردی: توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای و اخلاقی حکمرانان

راهبردهای اجرایی

  • طراحی دوره‌های اخلاق حکمرانی و رهبری اسلامی
  • تقویت آموزش‌های مبتنی بر ارزش‌ها و مسئولیت‌پذیری
  • ارزیابی نگرش و رفتار حرفه‌ای فراگیران

شاخص‌های ارزیابی عملکرد (KPI)

  • تعداد دوره‌های مرتبط با اخلاق و رهبری
  • نتایج ارزیابی نگرشی و رفتاری فراگیران
  • میزان رضایت اساتید از رشد حرفه‌ای فراگیران
  • بازخورد سازمان‌ها درباره رفتار حرفه‌ای دانش‌آموختگان

۸. هدف راهبردی: به‌کارگیری روش‌های نوین آموزش بزرگسالان

راهبردهای اجرایی

  • استفاده از روش‌های تعاملی، کارگاهی و شبیه‌سازی
  • کاهش آموزش‌های صرفاً نظری
  • آموزش مدرسان در حوزه روش‌های نوین تدریس

شاخص‌های ارزیابی عملکرد (KPI)

  • درصد دوره‌های تعاملی و تجربی
  • میزان مشارکت فعال فراگیران در دوره‌ها
  • رضایت فراگیران از روش‌های آموزشی
  • تعداد مدرسان آموزش‌دیده در روش‌های نوین

۹. هدف راهبردی: توسعه تعاملات نهادی با دستگاه‌های حاکمیتی

راهبردهای اجرایی

  • انعقاد تفاهم‌نامه‌های آموزشی
  • طراحی برنامه‌های مشترک آموزشی
  • ایجاد ارتباط مستمر با واحدهای منابع انسانی دستگاه‌ها

شاخص‌های ارزیابی عملکرد (KPI)

  • تعداد تفاهم‌نامه‌های فعال
  • تعداد دستگاه‌های همکار
  • حجم دوره‌های مشترک برگزارشده
  • میزان تداوم همکاری‌ها

۱۰. هدف راهبردی: ایجاد شبکه حکمرانان و مدیران هم‌افق

راهبردهای اجرایی

  • ایجاد شبکه فارغ‌التحصیلان دوره‌های کوتاه‌مدت
  • برگزاری نشست‌های تخصصی و هم‌اندیشی
  • حفظ ارتباط علمی و حرفه‌ای با فراگیران

شاخص‌های ارزیابی عملکرد (KPI)

  • تعداد اعضای فعال شبکه
  • میزان مشارکت در نشست‌ها و رویدادها
  • تعداد تعاملات علمی و حرفه‌ای شکل‌گرفته
  • میزان رضایت اعضا از شبکه‌سازی