برگزاری دومین جلسه میان‌دستگاهی «سومین همایش ملی حکمرانی و اولین همایش بین‌المللی حکمرانی متعالی»

تعداد بازدید:۱۸۹۳
برگزاری دومین جلسه میان‌دستگاهی «سومین همایش ملی حکمرانی و اولین همایش بین‌المللی حکمرانی متعالی»

به گزارش روابط عمومی مدرسه حکمرانی شهید بهشتی دومین جلسه میان دستگاهی «سومین همایش ملی حکمرانی و اولین همایش بین‌المللی حکمرانی متعالی» در روز چهارشنبه ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۰ به منظور مشخص نمودن نحوه همکاری دستگاه‌ های مشارکت‌کننده در همایش برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که نماینده ۴۰ دستگاه اجرایی و مراکز علمی و پژوهشی دانشگاه‌های مستقر در تهران حضور داشتند و تعدادی از مراکز استانی هم از طریق فضای مجازی جلسه را دنبال می‌کردند، دکتر مهدی غضنفری ریاست مدرسه ضمن تبریک هفته وحدت و خوش‌آمدگویی، بیان کرد: «سال ۱۳۹۷ با تأیید مقام معظم رهبری مدرسه‌ای تشکیل شد که بعدها عنوان آن مدرسه حکمرانی شهید بهشتی نام گرفت. این مدرسه دوره‌های عالی دکتری دارد و به راستی تشکیل آن بر اساس یک نیاز بود. اکنون هم که با مسئولین جلسات را برگزار می‌کنیم اذعان دارند که اگر ما در طول ۴۰ سال گذشته چنین مرکزی داشتیم و حکمرانان از یک کانال آموزشی به مسندهای حکمرانی می‌رسیدند کشور بهتر اداره می‌شد. این جمله را نه‌تنها شهروندان عادی کشورم اعلام می‌کنند، بلکه کسانی که در ۴۰ سال گذشته حکمران بوده‌اند نیز به این امر اذعان دارند. از طرفی مقام معظم رهبری نیز سال‌هاست که تأکید دارند که مسائل حکمرانی پیچیدگی‌های زیاد دارد و نباید با آن‌ها ساده‌انگارانه برخورد کرد.»

ایشان با بیان این مقدمه عنوان کرد: «از همان سال تأسیس تصمیم گرفته شد در قالب نشست‌ها و همایش‌ها، مسائل حکمرانی به گفتگو گذاشته شود. در سال ۱۳۹۸ اولین همایش ملی و در سال ۱۳۹۹ دومین همایش ملی برگزار شد و در ۱۸ آبان ماه سال ۱۴۰۰ نیز انشاالله سومین همایش ملی را برگزار خواهیم کرد. در کنار این همایش ها از دستگاه‌های اجرایی دعوت می‌شود که مسائل تخصصی خودشان را در قالب ذیل ارائه کنند. امسال با تغییر دولت با حکمرانانی روبرو هستیم که اخیراً منصوب شده‌اند. همچنین در مجلس هم نمایندگان محترم یکسالی است که کار را شروع کرده‌اند. اینها می‌خواهند با مردم صحبت کنند و این نیروهای تازه‌نفس علاقمند هستند که از این فرصت کاملاً استثنایی استفاده کنند و برنامه‌هایی که برای یک یا چهار سال آینده دارند به بحث بگذارند. در مدرسه حکمرانی مشتاق هستیم مباحث حکمرانی را که در حوزه‌های مختلف هستند و شما صاحب نظر آن هستید بشنویم.»

دکتر غضنفری در پایان، موضوع حکمرانی را یکی از پیچیده‌ترین موضوعات بشری دانست و آن را با علوم دیگری همچون فیزیک کوانتوم و … مقایسه کرد و علت آن را اینگونه بیان کرد: «همه این تخصص‌هایی که در کشور وجود دارد، باید کنار هم جمع شود تا کشور را به سامان برساند و لذا در حکمرانی به همه اینها احتیاج داریم برای همین حکمرانی امری فراپیچیده است. دومین دلیل از دلیل اول مهمتر است و آن مثالی است که من در کلاس‌ها به دانشجویان می‌گویم و به کامپیوتری که روی میز است اشاره می‌کنم و سوال می‌کنم که اگر این کامپیوتر خراب شود چند نفر می‌توانند آن را تعمیر کنند؟ معمولاً می‌گویند که این کار سختی است و باید متخصص امر آن را درست کند. اما وقتی می‌پرسیم که اگر رئیس دانشکده شما یک هفته و یا یک ماه مرخصی بخواهد چند نفر آماده‌اید که جای ایشان قرار گیرید. تقریباً همه آنها اعلام آمادگی می‌کنند. یکی از مظلومیت‌های دانش حکمرانی این است که همه فکر می‌کنند، می‌توانند حکمرانی کنند و با کمال تأسف گرفتاری‌های بسیاری داریم از این توهمی که از دانش حکمرانی وجود دارد.»

ایشان با مثال‌های عینی این پیچیدگی را شفاف توضیح داد و در ادامه به تفاوت بین مدیر و حکمران اشاره کرد: «در حکمرانی هر جا قاعده‌گذاری می‌کنیم حکمران هستیم، هرجا تنظیم‌گری و سیاست‌گذاری می‌کنیم حکمران هستیم. تمام وزارت‌خانه‌ها دارند قاعده‌گذاری می‌کنند پس حکمران هستند که فراتر از مدیریت هستند. اما وقتی قواعد گذاشته شد کسی که می‌تواند بهترین بهره را از این موضوع ببرد مدیر است.»

رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در پایان حکمرانی خوب را با حکمرانی متعالی مقایسه کرد و در ادامه جلسه دکتر موسی‌الرضا قائمی، معاون آموزش مدرسه و همچنین دبیر اجرایی همایش گزارشی از روند برگزاری همایش، اقدامات انجام شده و نحوه همکاری سازمان‌ها و مشارکت کنندگان با دبیرخانه همایش را ارائه دادند.

در پایان جلسه نیز هر یک از دستگاه‌ها در مورد محور‌های همکاری و نحوه مشارکت در همایش اعلام آمادگی نمودند.

قابل ذکر است مدرسه حکمرانی هر ساله در آبان ماه همایشی با عنوان «همایش ملی حکمرانی متعالی» برگزار می‌کند. ‌‌‌‌‌

کلید واژه ها: سومین همایش ملی حکمرانی متعالی


نظر شما :