برگزاری سومین همایش ملی و اولین همایش بین المللی حکمرانی متعالی
سومین همایش ملی و اولین همایش بین المللی حکمرانی متعالی برگزار شد
سومین «همایش ملی حکمرانی متعالی، مردم و تحول حکمرانی، چالشها و راهبردها»، امروز در وزارت کشور، با حضور مسئولان کشوری و لشکری آغاز شد.
توسعه ادبیات راهبردی و تحقق حکمرانی متعالی در نظام جمهوری اسلامی ایران، از اهداف پیش رو «همایش ملی حکمرانی متعالی، مردم و تحول حکمرانی، چالشها و راهبردها» است..
سردار احمدیمقدم: فلسفه شیوه حکمرانی اسلامی، انجام تکلیف الهی و رساندن مردم به حیات طیبه که ویژگی خاص نظام اسلامی است.
سردار سرتیپ پاسدار دکتر اسماعیل احمدی مقدم، رئیس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی در این همایش با اشاره به برخی مشکلات نظامهای حکمرانی در دوره مدرنیته اظهار داشت: «فرار از خانواده، فردگرایی، نابودی محیط زیست و تغییرات اقلیمی از ویژگیهای نظامهای حکمرانی به سبک مدرنیته بوده که امروزه جهان را درگیر خود کرده است.»
وی با اشاره به اهداف تأسیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی ادامه داد: «تحقیق برای بسط و گسترش گفتمانسازی در بحث حاکمیت متعالی و به کارگیری آن در نظام اجرایی کشور، از جمله اهداف اصلی این مدرسه است.»
سردار احمدی مقدم یادآور شد: «یکی از مشکلات کشور جدایی دانش از تولید است. فاصله علم و عمل در سطح جامعه و نظام اجرایی به فراوانی دیده میشود و ما در این مدرسه باید تلاش کنیم هم نیازهای روز را پاسخ دهیم و هم تولید دانش را به عمل برسانیم.»
رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با تأکید بر اینکه حکمرانی مفهومی پیچیده، چندوجهی و نسبی است، اظهار کرد: «البته بانک جهانی که مطرحکننده این مفهوم بود، نگاه پراگماتیستی و منفعتطلبانه داشت و ما شاهدیم که کشورهایی مثل افغانستان که وامها و مبالغ زیادی برای گشایش به آنها روانه شد در پایان دستاوردی نداشتند.»
وی با بیان اینکه وجود تعالی در دل ساختار یک حکومت امری بدیهی است، تأکید کرد: «مکاتب غرب صرفاً نگاه مادی به زندگی بشر دارند و جایی برای خدا در روند زندگی و اعتقادات رفتاری دیده نمیشود و نتیجه این نگاه همین است که صرفاً سود و منفعتطلبی اساس تمام اقداماتشان میشو د.»
سردار احمدیمقدم با بیان اینکه حاکمیت یک امر دوسویه است، یادآور شد: «یک سوی این امر، فرمان دادن و اقتدار همراه با عدالت و سوی دیگرش فرمانبری در سایه عدالت است. کمال مطلوب هدف تمام حکومتهاست و حتی استبدادیترین حکومتها داعیه آن را دارند، اما در مکاتب غرب با حذف نقش معاد و خدا و محدود کردن انسان به جهان ماده مردم را گرفتار تصمیمات لیبرالی کردهاند.»
رییس دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: «امروز در غرب حکومت و قدرت یک هدف است، اما در نظام اسلامی این دو ابزاری برای تعالی بشر و رساندن جامعه به کمال مطلوب در نظر گرفته شده است.»
وی در پایان اظهار کرد: «دو مبنای احکام الهی و نظام اخلاقی عدالت محور از ویژگیهای نظام اسلامی است و ما در جمهوری اسلامی توانستهایم تا حد زیادی با اجرای این دو مبنا، عدالت نسبی را برقرار و اهداف متعالی اسلامی را برپا کنیم.»
دکتر مهدی غضنفری: نمایندگان مجلس به آموزش حکمرانی نیاز دارند.
دکتر مهدی غضنفری، رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در این همایش با اشاره به اینکه مدیریت با حکمرانی متفاوت است، اظهار داشت: «حکمرانی همزاد بشر است که در عصر جدید نرمتر و منابع قدرت نیز متکثر شده است و بخش خصوصی نیز بخشی از قدرت را در اختیار دارد.»
وی در ادامه افزود: «در حکمرانی میخواهیم اندیشه را به عمل تبدیل کنیم؛ مثلاً در حکمرانی متعالی که در کشور ما در مفهوم حکمرانی اسلامی است، ما یک مجموعه ارزشهای دینی داریم و میخواهیم این مجموعه ارزشها را در اجرا به زندگی مردم تبدیل کنیم که این پیچیدهترین موضوعی است که ما گرفتار آن هستیم.»
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی اظهار کرد: «شما نمیتوانید بگویید من نرخ رشد ۸ درصد میخواهم اما بخش خصوصی در آن نقشی نداشته باشد، زیرا بخشی از قدرت در بخش خصوصی است.»
وزیر اسبق صمت با بیان اینکه امروز جوامع یکدست نیستند تأکید کرد: «اندیشههای متکثری در جامعه هستند که باید آنها را به همگرایی برسانیم. به لحاظ نظری دست ما فوقالعاده پر است، مانند عدالت، شفافیت و… اما وقتی میخواهیم برای اینها، اهداف و شاخص در نظر بگیریم کار سخت میشود و تنزل پیدا میکند.»
دکتر مهدی غضنفری با تأکید بر اینکه مسئلهای که قابل سنجش نباشد قابل مدیریت نیز نیست، عنوان کرد: «حکمرانی دارای سه بخش است: برنامهریزی، اجرا و رفع تزاحمات و تعارضات که سختترین وظیفه موجود در این کره خاکی است.»
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی بیان کرد: «وقتی مجلس جدید مستقر شد، ما تلاش زیادی کردیم که مجموعهای از آموزشهای حکمرانی برای قوه مقننه انجام دهیم، نامهنگاریهای زیادی نیز انجام دادیم، اما با کمال تأسف موفق نشدیم این دورههای آموزشی را برگزار کنیم.»
دکتر مهدی غضنفری با اشاره به اینکه وظیفه این مدرسه فراهمسازی بستر آموزش است، ادامه داد: «نه در صحن به صورت عمومی و نه در کمیسیونها به صورت اختصاصی موفق به برگزاری این دوره نشدیم. با اینکه همچنان فکر میکنیم هر حکمرانی در هر جایی که هست نیاز به این آموزشها دارد.»
وی خاطرنشان کرد: «البته تکرار میکنم ما بستر آموزشها را فراهم میکنیم، نه اینکه معلم و اساتید آن دورهها باشیم، بلکه اساتید ویژهای از حوزه علمیه و دانشگاه انتخاب خواهیم کرد.»
دکتر منوچهر متکی: دوگانه «دیپلماسی» و «میدان» بحث انحرافی است.
دکتر منوچهر متکی، وزیر اسبق امور خارجه با اشاره به شعار حجتالاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در تشکیل دولت قوی و مردمی، اظهار داشت: «یک بخشی از حکمرانی مردمی در سیاست خارجی این است که در پیامهای ما به عنوان جمهوری اسلامی، دو مخاطب دولتها و مردم در جهان مورد توجه قرار گیرد.»
وی افزود: «در اوایل انقلاب بعضی افراد میگفتند ما رابطه با دولتها را برای چه میخواهیم؟ حضرت امام (ره) اشارهای داشتند و این نگاه را تصحیح کردند.»
وزیر اسبق امور خارجه با بیان اینکه دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی، بسیار فعال است، اظهار داشت: «آن زمان که پشت دربهای بسته تصمیم گرفته میشد، گذشته است. امروز اگر شاکله رهبری آمریکا در دنیا با مشکل مواجه شده علت آن، این است که دو مؤلفه رهبری را از دست داده است.»
دکتر متکی در تشریح این دو مؤلفه، تصریح کرد: «نخست آنکه آمریکاییها در سازوکارهای پیشین، هر کاری را که میخواستند انجام میدادند و در مرحله بعد هم میتوانستند جلوی هر کاری که نمیخواستند نیز بگیرند، اما امروز آمریکا در هر دو حوزه دچار مشکل شده است؛ این موضوع برای یک دیپلماتِ حوزه سیاست خارجی باید به عنوان یک «دیتا» مورد توجه قرار گیرد.»
وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در جایی در تدوین سیاست خارجی نقشآفرینی میکند و در جای دیگر مجری سیاست خارجی است، تأکید کرد: «طرح موضوعی مانند دیپلماسی و میدان، یک بحث انحرافی است.»
وزیر اسبق امور خارجه گفت: «دیپلماسی فرهنگی و عمومی باید در سیاست خارجی دولتِ مردمی، مورد توجه قرار گیرد و این سیاست خارجی باید مبتنی بر تعامل ضد سلطه باشد تا بتواند پویا و موفق عمل کند.»
در پایان این همایش نیز از ارائه دهندگان مقالات برگزیده با اهدای جوایزی قدردانی شد.
پایان خبر /
نظر شما :