برگزاری مراسم روز پژوهش مدرسۀ حکمرانی شهید بهشتی

۲۴ آذر ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۵ کد : ۱۲۷۸ اخبار
تعداد بازدید:۲۷۷۹
مراسم روز پژوهش مدرسۀ حکمرانی شهید بهشتی روز چهارشنبه۲۴ آذر ۱۴۰۰ با حضور جمعی از اندیشمندان، پژوهشگران و علاقمندان عرصه پژوهش برگزار شد.
برگزاری مراسم روز پژوهش مدرسۀ حکمرانی شهید بهشتی

مراسم روز پژوهش مدرسۀ حکمرانی شهید بهشتی روز چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ با حضور دکتر احمد وحیدی وزیر کشور، دکتر محمد مهدی نژادنوری معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح، دکتر مهدی غضنفری رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، دکتر فریبرز قادر پناه جانشین دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، دکتر عبدالرحیم پدرام معاون پژوهشی دانشگاه، قائم مقام و معاونین مدرسه حکمرانی، سید ضرغام حسینی نماینده جریان حکمت ملی عراق در ایران، جمعی از دانشجویان و پژوهشگران مدرسه حکمرانی، دبیران پنل‌ها و نویسندگان مقالات برتر سومین همایش ملی و اولین همایش بین المللی حکمرانی متعالی و جمعی از اندیشمندان و علاقمندان عرصه پژوهش به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، دکتر سلیمی معاون پژوهشی مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، به معرفی مختصر مدرسه حکمرانی و ارائه گزارش عملکرد آن پرداخت. ایشان افزودند: رویکرد مدرسه حکمرانی، مسئله ارزش محور بوده و به دنبال حل مسائل واقعی جامعه به دور از عمل‌زدگی است. در ادامه دکتر محمد مهدی نژادنوری معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح به ارائه بحثی با عنوان «حکمرانی نفع» پرداخت. ایشان ضمن مرور بیانات رهبری در حوزه نوآوری، فناوری و علم، به تفکیک حوزه مدیریت از حکمرانی پرداختند و سپس بازیگران این عرصه در کشور و تناسب بین آن‌ها را تبیین نمودند.

بخش دیگری از برنامه روز پژوهش، به ارائه مقاله منتخب سومین همایش ملی و اولین همایش بین المللی حکمرانی متعالی با عنوان « Islamic Governance in Islamic World » توسط آقای محمدباقر عالی، اختصاص پیدا کرد. در این مقاله به نقد و بررسی آثار پروفسور مزلی مالک در حوزه حکمرانی اسلامی پرداخته شد.

مراسم روز پژوهش با سخنرانی دکتر پدرام، معاون پژوهشی داعا، با موضوع «سیاست های پژوهشی داعا» ادامه پیدا کرد. ایشان مسئله حکمرانی را اساساً موضوعی راهبردی دانستند و پرداختن به مسئله حکمرانی را یکی از وظایف اصلی دانشگاه عالی دفاع ملی، عنوان کردند.

در ادامه این مراسم، سید ضرغام موسوی، نماینده جریان حکمت وطنی و حجت الاسلام سید عمار حکیم در ایران، به سخنرانی درباره وضعیت فعلی شیعیان عراق و حکمرانی اسلامی در آینده این کشور پرداختند.

این مراسم با سخنرانی دکتر منوچهر متکی، وزیر اسبق امور خارجه در خصوص «مدل‌های حکمرانی در کشورهای اسلامی» ادامه یافت. وی به دو مؤلفه اصلی حکمرانی یعنی نقشه راه حکمرانی و کارگزاران آن اشاره کرد و وجود این مؤلفه در کنار یکدیگر را موجب قوام و دوام کشور دانستند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه یکی دیگر از سخنران‌های این مراسم بود که مسئله «حکمرانی حِکمی اسلامی» را مطرح نمود. تمایز حکومت و حکمرانی و توجه به خدمات عمومی در سنجش میزان موفقیت حکمرانی از دیگر مباحث مطرح شده از سوی ایشان بود.

در بخش دیگری از مراسم به سخنرانی دکتر رهدار، مسئول بسیج اساتید استان سیستان و بلوچستان به عنوان نشست منتخب حکمرانی پژوهی استان‌ها پرداخته شد. ایشان در این سخنرانی، ظرفیت‌ها و چالش‌های استان سیستان و بلوچستان را تبیین نمود.

بخش پایانی مراسم به سخنرانی دکتر احمد وحیدی، وزیر کشور اختصاص پیدا کرد. ایشان در این سخنرانی، ضمن اشاره به اهمیت نگرش استان محور در اداره کشور، بر ضرورت نگاه یکپارچه و کل گرا نیز تأکید نمود و توجه به این دو نگرش، جدای از یکدیگر را بی ثمر دانست. دکتر وحیدی، حکمرانی همگرا و مکمل را بحثی پیچیده عنوان کرد و تحول الگوی حکمرانی را امری ضروری دانست. ایشان در ادامه بر «ارتقاء کفایت و کیفیت حکمرانی»، تأکید نمود و آن را راهبرد اصلی وزارت کشور دانست.

در انتهای این مراسم، ضمن تقدیر از پژوهشگران برتر، از ۳۰ جلد کتاب حوزه حکمرانی اعم از تألیف و ترجمه، رونمایی شد.

‌‌‌‌

 

 

کلید واژه ها: مراسم روز پژوهش سردار سرتیپ پاسدار دکتر احمد وحیدی دکتر عبدالرحیم پدرام سید ضرغام حسینی محمد مهدی نژاد نوری دکتر قادر پناه رونمایی از کتاب های مدرسه حکمرانی


نظر شما :