زمان برگزاری: یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱

نشست تخصصی ۱: «صندوق ثروت ملی: سرمایه‌گذاری یا اعطای تسهیلات؟»

تعداد بازدید:۳۵۹۷
نشست تخصصی ۱: «صندوق ثروت ملی: سرمایه‌گذاری یا اعطای تسهیلات؟»

نشست تخصصی ۱: «صندوق ثروت ملی: سرمایه‌گذاری یا اعطای تسهیلات؟»

 

سخنران:

  • دکتر جعفر قادری (نمایندۀ دوره‌های هشتم، نهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی، عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز)

دبیر نشست:

  • دکتر رضا محمدی (مدیر قراردادها و پیگیری مطالبات و نظارت بر مصرف صندوق توسعه ملی)

 

زمان برگزاری: یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱

 

لینک ورود:

scvm.ndf.ir

 


 


به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی-علمی صندوق توسعه ملی با همکاری مدرسه حکمرانی شهید بهشتی به صورت مجازی با موضوع "صندوق ثروت ملی: سرمایه گذاری یا اعطای تسهیلات؟ " به صورت برخط برگزار شد.

در این نشست مجازی، جعفر قادری نماینده دوره‌های هشتم، نهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز به عنوان سخنران و رضا محمدی، مدیر قراردادها و پیگیری مطالبات و نظارت بر مصرف صندوق توسعه ملی نیز به عنوان دبیر حضور داشتند.

در بخشی از این نشست، مهدی غضنفری رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی با مجوز اخذ شده از هیأت امنا امکان سرمایه‌گذاری در بخش‌های با ریسک پایین و پربازده را در دستور کار خود قرار داده است.

در ادامه مهدی غضنفری مفاهیم صندوق تثبیتی، توسعه‌ای و صیانتی را تشریح نمود. به گفته‌ی او بخش تثبیتی صندوق، با این مفهوم که به‌منظور تأمین بودجه جاری کشور در صورتیکه دولت با مشکلاتی روبرو شود، می‌توان سهم ۲۰ درصدی را از کل منابع صندوق توسعه ملی در این خصوص در نظر گرفت. همچنین درصورتیکه در بخش‌های زیر ساخت کشور نیازی به منابع برای توسعه وجود داشته باشد، می‌توان تا سقف ۳۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی را تخصیص داد، لکن عملاً" این منابع به عنوان استقراض دولت از صندوق در نظر گرفته خواهد شد و مانده‌ی این منابع به میزان ۵۰ درصد باید صرفاً در راستای اهداف اصلی تأسیس صندوق که همان حفظ سهم نسل‌های آینده است در نظر گرفت و لازم است به عنوان سرمایه گذاری مستقل در بخشهای اقتصادی سودآور و پربازده مورد استفاده قرار گیرد.

مهدی غضنفری با بیان اینکه نباید صندوق توسعه ملی به سرنوشت حساب ذخیره ارزی کشور دچار شود، تأکید کرد، لازم است نگاه به صندوق توسعه ملی به گونه ای باشد که ضعف عملکرد برخی از سازمان ها منجر به برداشت‌های بی رویه و خارج از چارچوب از صندوق توسعه ملی نگردد.

در این نشست تخصصی که با حضور نمایندگانی از دولت و بانکها و همچنین مدرسه حکمرانی شهید بهشتی برگزار شد؛ رضا محمدی، مدیر قراردادها و پیگیری مطالبات و نظارت بر مصرف صندوق توسعه ملی با اشاره به تأکید ویژه رئیس هیأت عامل در فصل جدید و دهه‌ی دوم فعالیت صندوق بر استفاده از ظرفیت نخبگان و فعالیت اقتصادی، گفت: به استناد اساسنامه صندوق توسعه ملی، یکی از وظایف هیأت عامل صندوق ارایه پیشنهاد موارد سرمایه گذاری در بازارهای بین المللی و پولی و مالی داخلی و همچنین خارجی است.

وی اضافه کرد: به همین منظور پیشنهادی از طرف هیأت عامل به هیأت امنای صندوق توسعه ملی در جلسه مورخ ۲۶/‏۱۰/‏۱۴۰۰‬ ارسال شده است که به موجب آن اختیار تعیین شرایط و ضوابط سرمایه گذاری بر عهده هیأت عامل گذاشته شده است.

مدیر قراردادها و پیگیری مطالبات و نظارت بر مصرف صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه هدف از تأسیس این صندوق، صیانت از سهم نسلهای آینده از نفت و گاز و منابع خدادادی بوده است، گفت: صندوق در طول ۱۰ سال نخست فعالیت خود صرفاً" به پرداخت تسهیلات ارزی اقدام نموده است.

وی استفاده از منابع صندوق در بخش صیانتی را یکی از راهکارهای پیشنهادی و دغدغه های هیأت عامل جدید عنوان کرد و گفت: تاکنون منابع صندوق بیشتر در بخش تثبیتی (مصارف بودجه ای) و همچنین توسعه ای (بخش عمرانی) هزینه شده و کمتر در بخش صیانتی بوده است.

محمدی با تأکید بر استفاده از منابع صندوق در بخش صیانتی برای حفظ سرمایه نسلهای آینده گفت: طبق قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱؛ بخشی از ورودی‌های صندوق توسط دولت برداشت و صندوق به وظایف تثبیتی و توسعه ای خود عمل کرده و لازم است صندوق در بخش صیانتی فعالیت بیشتری داشته باشد.

در ادامه جعفر قادری نماینده دوره‌های هشتم، نهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و و بودجه مجلس و عضو سابق هیأت امنای صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه عمده درآمد کشور ما از درآمدهای نفت و گاز است، گفت: ایده تشکیل حساب ذخیره ارزی برای ذخیره مازاد درآمد های نفتی مطرح شد که بر اساس آن حداقل ۵۰ درصد از منابع برای کمک به بودجه و مابقی برای کمک به اهداف توسعه‌ای در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد که متأسفانه در عمل محقق نشد.

وی با تأکید بر ایجاد اصلاحاتی در اساسنامه صندوق توسعه ملی و صندوق ذخیره ارزی، گفت: با وجود اعطای تسهیلات ارزی توسط صندوق توسعه ملی، در عمل بخشی از تسهیلات صندوق برای استفاده در بخشهای کشاورزی و … تبدیل به ریالی شده است که با توجه به افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش ریال در طول این سالها این امر موجب تحلیل سرمایه های صندوق شده است.

عضو کمیسیون برنامه و و بودجه مجلس، با بیان اینکه طبق قانون، تمامی ریسک ها بر عهده بانک‌های عامل بوده و در صورت تأخیر در بازپرداخت تسهیلات صندوق، باید پاسخگو باشند، افزود: دولت نیز مبالغی از صندوق توسعه ملی را به عنوان قرض دریافت کرده که به موقع بازنگردانده است.

وی با ذکر این مطلب که صندوق به عنوان یک صندوق بین نسلی برای تبدیل ثروت های تجدید ناپذیر به ثروت های ماندگار و زاینده و حفظ منافع بین نسلی و تأمین نیاز نسل آینده تشکیل شده است، گفت: هم اکنون بخش عمده‌ای از درآمد‌های کشور را نفت و گاز تشکیل می دهد که باید درآمد سایر انفال، نظیر معادن نیز وارد صندوق شود.

قادری با تأکید بر جلوگیری از خام فروشی در بخش نفت و معادن، تصریح کرد: در صورت تبدیل محصولات خام به محصول نهایی ضمن ایجاد اشتغال‌، ارزش افزوده بالا نصیب کشور می شود.

وی با بیان اینکه در خصوص صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی سهمی برای صندوق دیده نشده است؛ بر اصلاح این موارد در اساسنامه صندوق تأکید کرد و گفت: طرح اصلام اساسنامه صندوق توسعه ملی طی نشست هایی با هیأت عامل قبلی و فعلی و نشستهایی در کمیسیون برنامه و بودجه جمع بندی شده است که به دنبال تصویب آن و رفع مشکلات و ایرادات آن با اخذ مجوز مقام معظم رهبری هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و و بودجه مجلس، با اعلام اینکه صندوق در مباحث صیانتی خود خیلی فعال عمل نکرده است، گفت: عمده فعالیت های صندوق در بخش سپرده گذاری و اعطای تسهیلات بوده است و صندوق باید در جهت اهداف توسعه ای و صیانتی و بازار بورس باید بیشتر وارد شود و از منابع خود برای کمک به اهداف توسعه‌ای بهره ببرد.

وی با اشاره به عدم برگشت بخشی از منابع صندوق، اظهار داشت: هم اکنون بخشی از مجموعه ها قادر به بازپرداخت تسهیلات خود نیستند که صندوق می تواند به دنبال نقد کردن آن از طریق تملک بخشی از سهام آنها و ورود به بورس در جهت اهداف صیانتی صندوق باشد.

قادری با تأکید بر خروج دولت از بخش تصدی گری و ورود به سیاست گذاری، اظهار داشت: منابع صندوق در کنار سرمایه‌ی مردمی می تواند منجر به راه اندازی طرحهای بزرگ شود، به طوری که مردم نیز در منافع سرمایه گذاری های صندوق سهیم و کارهای بزرگی با مشارکت صندوق و مردم در کشور انجام شود.

وی تصریح کرد: همچنین صندوق توسعه ملی می تواند طرح های بزرگی با شرکای همسایه برای ورود به بازار کشور هایی نظیر تاجیکستان، پاکستان، عراق و افغانستان تعریف و از ظرفیت‌های مشترک به شکل درستی استفاده کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با بیان اینکه سهم ۴۰ درصدی صندوق امسال با فرمایش مقام معظم رهبری کاهش نیافته است، گفت: به نظر می رسد، شاهد گشایش های ارزی در نشست وین باشیم که در این صورت منابع جدیدی به صندوق وارد می شود که می تواند در جهت اهداف صیانتی صندوق استفاده شود.

وی با تأکید بر واردات دانش فنی و تکنولوژی به کشور و سرمایه گذاری در این بخش، افزود: در صورت تبدیل فرآورده‌ای خود به محصول نهایی می توانیم کشور را در شرایط تحریم راحت تر اداره کنیم.

وی با تأکید برتوجه ویژه به ظرفیت های توسعه ای کشور، گفت: هم اکنون تکمیل خطوط ریلی برای دستیبابی سریع به بازارهای افغانستان و چین و هند و اروپا نظیر خط ریلی رشت –آستارا و یا چابهار- زاهدان اهمیت بالایی دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با بیان اینکه در بخش پایین دستی نفت به خوبی کار نشده است، تصریح کرد: تقویت شرکت های دانش بنیان از طریق سرمایه گذاری صندوق در این بخش نیز می تواند شکاف علمی و فنی و تکنولوژی ما را با کشور های پیشرفته کاهش دهد.

وی ورود صندوق در بخش معدن نیزبرای جلوگیری از خام فروشی را موثر عنوان کرد و گفت: در بخش کشاورزی نیز در صورت استفاده از روشهای نوین می توانیم وابستگی غذایی را به حداقل ممکن کاهش دهیم؛ همچنین در بخش انرژی های نو وتجدید پذیر نیازمند سرمایه گذاری در کشورهای دیگر برای دستیابی به دانش فنی آن هستیم.

قادری اضافه کرد: به دلیل عطش بالای طرح های داخلی و لزوم تکمیل زنجیره های مفقوده در بخش نفت و گاز و شرایط تحریم به نظر می رسد در ابتدای کار تخصیص ۲۰ تا ۳۰ درصد منابع صندوق به بخش صیانتی مناسب باشد.

وی با اشاره به صندوق نفتی نروژ و با بیان اینکه ماهیت کار صندوق ایران متفاوت از نروژ است، گفت: دسترسی فعالان اقتصادی نروژ به منابع مالی خارجی بسیار آسانتر از ایران بوده و شاخص بازده داخلی IIR طرحها در نروژ به علت اشباع سرمایه گذاری بسیار بیشتراز ایران است؛ بنا براین تکمیل طرح های داخلی در اولویت قرار دارد.

منبع خبر: صندوق توسعه ملی

https://www.ndf.ir/news-management/ID/2472

کلید واژه ها: صندوق توسعه ملی دکتر جعفر قادری همایش علمی صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی دکتر رضا محمدی


نظر شما :