مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی علی رغم سن کم خود اقدامات موثری را در زمینه حکمرانی انجام داده است
ذالنور نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم که سخنران چهارمین همایش ملی حکمرانی متعالی در مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی بود با بیان اینکه عنوان حکمرانی اسلامی تنها چند کلمه نیست و بار معنایی و علمی بالایی دارد با اشاره به بیانات رهبر انقلاب گفت: شاخص های زیادی برای حکمرانی اسلامی تعیین و مشخص شده که حکمران باید دارای چه ویژگی هایی باشد و نگاه حکمرانان مبتنی بر چه اصولی باسد. در قرآن کریم نیز سه آیه شریفه در مورد حکمرانی تاکید می کند که حکمرانی با نگاه به جایگاه و شان انسان و خلقت او انجام می شود و تا جهان بینی مشخص نشود نوع حکمرانی قابل تغییر نیست.
وی با بیان اینکه حکمران در جامعه اسلامی نقش باغبان را دارد، یادآور شد: این فرد در جایگاه حکمرانی اجازه نمی دهد پساب آلوده وارد مزرعه بشریت شود. حکمرانی اجازه حمله به این مزرعه و عوامل تهدید محیطی را نمی دهد. حکمران آفت ها را از مزرعه بشریت دفع و زمینه رشد را فراهم می کند.
حجت الاسلام ذوالنوری گفت: حکمرانی اسلامی انسان را رها شده نمی داند و به هیچکدام از گونه های حاکمیتی در دنیا شباهت ندارد و تمام تلاش خود را می کند تا انسان را با تعالیم الهی به جایگاه خلیفه اللهی برساند.
وی گفت: حکمرانی اسلامی برای مدیریت استثماری و استعماری نیست بلکه برای آنها برنامه های تعالی تنظیم می کند به عبارت دیگر حکمرانی در جامعه اسلامی محیطی برای بهره برداری و تفاخر نیست و اگر کسی وزیر، رییس جمهور و استاندار و … باشد، باید در مسیر حرکت الهی گام بردارد یعنی نوع نگاه به مسئولیت متفاوت است و به مسئولیت به عنوان بار امانت نگاه می شود.
وی گفت: حکمرانی اسلامی حریت و آزادگی می خواهد تا در فشارها سر خم نکند و طوفان ها و حملات او را نشکند. حکمران اسلامی به کسی تعلق ندارد و از بحران ها عبور می کند و منفعت مردمی را در نظر می گیرد.
حجت الاسلام ذوالنوری با بیان اینکه ضایع کردن اصول از جمله دلایل فروپاشی حکومت ها در سخنان امیرالمومنین (ع) عنوان شده است، گفت: از جمله مصیبت های مزمن جامعه امروز پوپولیستی عمل کردن مدیران، تسکین کوتاه مدت و نپرداختن به اولویت ها و زیرساخت ها است. هیچ رییس جمهوری نیست که بدون نگاه به رای چهار سال بعد کار کند و مسئولیت بار امانت را به درستی بنگرد. اصول برای ما ملاک نیست، سوت و کف دیگران برای ما مهم است.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در نظام حکمرانی دینی اگر کسی به شما بگوید «هرچه شما بگویید بله قربان» باید طرد شود زیرا تمرد و برده پروری در حکمرانی دینی مذموم است اما متاسفانه تحمل دو نقد منصفانه را نداریم.
وی گفت: جهانی که از آشفتگی روحی به شدت آزرده است اگر نسخه حاکمیت دینی را به عنوان الگو و تراز به آن معرفی کنیم امید توسعه و تحقق آن را خواهیم داشت. در حکمرانی اسلامی جامعه امام محور است و تربیت دینی کمرنگ نمی شود. روابط عمومی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی
نظر شما :