مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی علی رغم سن کم خود اقدامات موثری را در زمینه حکمرانی انجام داده است

۲۶ تیر ۱۴۰۲ | ۲۲:۱۹ کد : ۱۴۱۷ اخبار
تعداد بازدید:۲۰۵۸
حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه ۲۶ تیر) در چهارمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی حکمرانی متعالی با اشاره به کارکردهای مدرسه حکمرانی شهید بهشتی گفت: این مدرسه علی رغم سن کم در فعالیت خود از جایگاه متناسب با شان و لیاقت خود در نقش آفرینی در موضوع حکمرانی برخوردار است و اقدامات موثری در این راه انجام داده است.
مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی علی رغم سن کم خود اقدامات موثری را در زمینه حکمرانی انجام داده است

ذالنور نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم که سخنران چهارمین همایش ملی حکمرانی متعالی در مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی بود با بیان اینکه عنوان حکمرانی اسلامی تنها چند کلمه نیست و بار معنایی و علمی بالایی دارد با اشاره به بیانات رهبر انقلاب گفت: شاخص های زیادی برای حکمرانی اسلامی تعیین و مشخص شده که حکمران باید دارای چه ویژگی هایی باشد و نگاه حکمرانان مبتنی بر چه اصولی باسد. در قرآن کریم نیز سه آیه شریفه در مورد حکمرانی تاکید می کند که حکمرانی با نگاه به جایگاه و شان انسان و خلقت او انجام می شود و تا جهان بینی مشخص نشود نوع حکمرانی قابل تغییر نیست.

وی با بیان اینکه حکمران در جامعه اسلامی نقش باغبان را دارد، یادآور شد: این فرد در جایگاه حکمرانی اجازه نمی دهد پساب آلوده وارد مزرعه بشریت شود. حکمرانی اجازه حمله به این مزرعه و عوامل تهدید محیطی را نمی دهد. حکمران آفت ها را از مزرعه بشریت دفع و زمینه رشد را فراهم می کند.

حجت الاسلام ذوالنوری گفت: حکمرانی اسلامی انسان را رها شده نمی داند و به هیچکدام از گونه های حاکمیتی در دنیا شباهت ندارد و تمام تلاش خود را می کند تا انسان را با تعالیم الهی به جایگاه خلیفه اللهی برساند.

وی گفت: حکمرانی اسلامی برای مدیریت استثماری و استعماری نیست بلکه برای آنها برنامه های تعالی تنظیم می کند به عبارت دیگر حکمرانی در جامعه اسلامی محیطی برای بهره برداری و تفاخر نیست و اگر کسی وزیر، رییس جمهور و استاندار و … باشد، باید در مسیر حرکت الهی گام بردارد یعنی نوع نگاه به مسئولیت متفاوت است و به مسئولیت به عنوان بار امانت نگاه می شود.

وی گفت: حکمرانی اسلامی حریت و آزادگی می خواهد تا در فشارها سر خم نکند و طوفان ها و حملات او را نشکند. حکمران اسلامی به کسی تعلق ندارد و از بحران ها عبور می کند و منفعت مردمی را در نظر می گیرد.

حجت الاسلام ذوالنوری با بیان اینکه ضایع کردن اصول از جمله دلایل فروپاشی حکومت ها در سخنان امیرالمومنین (ع) عنوان شده است، گفت: از جمله مصیبت های مزمن جامعه امروز پوپولیستی عمل کردن مدیران، تسکین کوتاه مدت و نپرداختن به اولویت ها و زیرساخت ها است. هیچ رییس جمهوری نیست که بدون نگاه به رای چهار سال بعد کار کند و مسئولیت بار امانت را به درستی بنگرد. اصول برای ما ملاک نیست، سوت و کف دیگران برای ما مهم است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در نظام حکمرانی دینی اگر کسی به شما بگوید «هرچه شما بگویید بله قربان» باید طرد شود زیرا تمرد و برده پروری در حکمرانی دینی مذموم است اما متاسفانه تحمل دو نقد منصفانه را نداریم.

وی گفت: جهانی که از آشفتگی روحی به شدت آزرده است اگر نسخه حاکمیت دینی را به عنوان الگو و تراز به آن معرفی کنیم امید توسعه و تحقق آن را خواهیم داشت. در حکمرانی اسلامی جامعه امام محور است و تربیت دینی کمرنگ نمی شود. روابط عمومی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی


نظر شما :