محسن کشاورز، مسئول پانل «حکمرانی از منظر امامین انقلاب؛ ویژگی‌های رفتاری کارگزاران»کشاورز در اولین همایش ملی حکمرانی:

حلقه مفقوده گام اول انقلاب نداشتن دانشگاه تربیت حکمران است

۲۰ آبان ۱۳۹۸ | ۰۸:۵۹ کد : ۱۷۳ اخبار
تعداد بازدید:۱۴۹۶
مسئول پانل حکمرانی از منظر امامین انقلاب اظهار داشت: حلقه مفقوده ما در گام اول انقلاب، نداشتن دانشگاهی جهت تربیت کادر برای نظام جمهوری اسلامی است.
حلقه مفقوده گام اول انقلاب نداشتن دانشگاه تربیت حکمران است

محسن کشاورز مسئول پانل «حکمرانی از منظر امامین انقلاب؛ ویژگی‌های رفتاری کارگزاران» اولین همایش ملی حکمرانی که توسط دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، درباره این پانل، اظهار داشت: موضوعات مهمی که در حکمرانی بحث می‌شود و خیلی مورد توجه قرار می‌گیرد، حاکمان حکمرانان هستند؛ از این جهت که چه مختصات، ویژگی‌ها و شاخص‌هایی باید درون آن‌ها باشد تا بتوانند هم کار تخصصی خود که حکمرانی است را انجام دهند و هم وجه اسلامی بودن حکمرانی را بتوانند نمایان کنند.

وی افزود: در این پانل موضوع اصلی این است که در اندیشه‌های امام (ره) و رهبری بررسی کنیم که چه شاخص‌ها و ویژگی‌های خاصی را برای حکمرانان لحاظ کردند تا همان را مبنا قرار داده و مورد استفاده قرار دهیم.

کشاورز ادامه داد: طبیعتا نمی‌توانیم این نتیجه را بگیریم که اگر کسی مسئولیتی دارد، فیلتر‌های انتخاب، گزینش، رشد و ... کامل بوده و واجب همه ویژگی‌های مورد نظر امامین انقلاب است، چون تا به حال در این موضوع شاخص‌های حکمرانان را خیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار نداده ایم در صورتی که باید ملاک ارزیابی حکمرانان بر اساس شاخص‌ها و ویژگی‌های امامین انقلاب باشد.

وی در ادامه درباره ویژگی حکمران از منظر اسلامی هم عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های مهمی که حکمرانان دارند بنیه اعتقادی و نوع نگاهی است که به مسئله حکمرانی و اداره جامعه دارند؛ اینکه حکمران مدینه فاضله خود را یک جامعه اسلامی یا جامعه‌ای با مختصات لیبرال دمکراسی می‌بیند به ویژگی‌های فکری و هویتی که حکمران دارد، باز می‌گردد.

مسئول پانل حکمرانی از منظر امامین انقلاب اضافه کرد: علاوه براین یکی از ویژگی‌های حکمرانان سبک اعمال مدیریت آن‌ها است؛ اینکه چه سبکی از اندیشه امامین انقلاب بگیریم که سبک مدنظر اسلام باشد و اینکه حکمرانان آیا به آن ملتزم هستند یا نه؟ را می‌توان از ویژگی‌های حکمران از منظر اسلامی دانست.

وی تصریح کرد: وقتی می‌خواهیم شایستگی‌های حکمرانی از منظر اسلامی را در مورد حکمرانان ارزیابی کنیم باید مواردی که فرد مجبور به تجزیه و تحلیل یک موضوع می‌شود یا انتخاب‌هایی که باید انجام دهد و حتی در مواردی که باید در مورد موضوعی طرح یا ایده‌ای را بدهد، زمینه‌های بسیار خوبی برای ارزیابی بنیه‌های فکری و اعتقادی فرد فراهم است به عبارت دیگر آنچه از ذهن افراد تراوش می‌کند، نشان دهنده اعتقادات و باور‌هایی است که در آن فرد وجود دارد.

کشاورز سپس در خصوص ارزیابی وضعیت حکمرانی جمهوری اسلامی در گام اول انقلاب هم عنوان کرد: ما تا به حال به این موضوع فکر نکردیم که در نظام حکمرانی جمهوری اسلامی برای یافتن افراد مستعد یا تلاش برای رشد و ارتقاء افراد یا حتی ارزیابی آنها، از چه مدلی می‌توانیم بهره ببریم؛ به همین جهت مهم‌ترین خلاء و مسئله‌ای که داریم این است که می‌بایست کارگزاران از دل یک فرآیند رشد و تربیت ویژه پروش پیدا کنند و سپس منصوب و بکارگیری شوند؛ در حالی که تاحد زیادی نسبت به این موضوع غفلت کردیم.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال دانشگاه «هاروارد» آمریکا یکی از ظرفیت‌های نهادی و تشکیلاتی است که می‌تواند بدنه کارگزاران این کشور را تربیت کند؛ این در حالی است که ما معادل این گونه مراکز را در جمهوری اسلامی نداریم؛ البته شاید برخی دانشگاه‌ها جسته و گریخته در کنار خیلی از کارهایشان نیرو‌هایی را هم تربیت کنند، ولی اینکه دانشگاهی رسالت آن تربیت کادر برای نظام جمهوری اسلامی باشد و آموزش‌های آن به گونه‌ای به هنگام شده و به روز باشد که از درون آن کارگزار خارج شود، حلقه مفقوده ما در گام اول انقلاب است.

مسئول پانل حکمرانی از منظر امامین انقلاب تاکید کرد: لذا اگر می‌خواهیم در گام دوم، مسئله دولت اسلامی را به صورت ویژه دنبال کنیم باید طرح و ایده‌هایی را به صورت تشکیلاتی برای پیدا کردن کادر، رشد و تعالی و نیز ارزیابی افراد داشته باشیم.

وی سپس با اشاره به اینکه دوره‌های عرضی یا ضمن خدمت دستگاه‌ها یا جنبه‌های مهارتی افراد را ارتقا می‌دهند یا دانش آن‌ها را به روز می‌کنند، افزود: برای تربیت حکمران نیاز به آموزش‌هایی داریم که بتواند تفکر انقلابی را به عنوان بنیاد‌های ذهنی در درون فرد نهادینه کند تا فرد ذهن اش مخلوط و مغشوش مابین تفکرات غربی با فضای حکمرانی و دولت اسلامی نشود.

کشاورز ادامه داد: پس باتوجه به این موضوع می‌توان ادعا کرد که دوره‌های عرضی نمی‌توانند چنین شریطی را فراهم کنند؛ به همین دلیل پیش از ورود فرد به بدنه نظام حکمرانی به دوره‌هایی نیاز داریم تا بنیان‌های اعتقادی فرد را بسازد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دوره‌های عرضی، دوره‌های توانمندسازی هستند که نگاه فرد را به موضوعات مختلف ساماندهی می‌کند، بیان داشت: دوره‌های عرضی در این معنا اثر بخش هستند، اما ما به دوره‌هایی بیش از دوره‌های عرضی نیاز داریم که بتواند تحول جدی در حاکمان ایجاد کند تا بعضی از انحراف‌هایی که درگام اول داشتیم را تصحیح کند.

کلید واژه ها: اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی


نظر شما :