مراسم افتتاحیه «مدرسه حکمرانی شهید بهشتی»، در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد.

۰۷ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰ کد : ۲۶۷ اخبار
تعداد بازدید:۲۸۹۵
بنا بر اهمیت و جایگاه آموزش حکمرانی در ارتقاء دانش و مهارت حکمرانان کشور برای کارآمدی نظام و ارتقاء بهره‌وری با حفظ منافع ملی و حقوق اساسی کشور، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی روز چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷ برابر مأموریت قانونی و پس از کسب مجوزهای لازم، با حضور شخصیت‌های لشکری و کشوری و نخبگان و اساتید دانشگاه، اقدام به تأسیس «مدرسه حکمرانی شهید بهشتی» نمود.
مراسم افتتاحیه «مدرسه حکمرانی شهید بهشتی»، در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد.

سردار سرتیپ احمد وحیدی ریاست دانشگاه در مراسم افتتاحیه مدرسه حکمرانی شهید بهشتی گفت: حکمرانی در اسلام یک امر مقدس است و سلسله مراتب الهی را شامل می‌شود.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی افزود: حکومت جمهوری اسلامی با حکومت در سایر کشورها متفاوت است، زیرا این حکومت ریشه در اعماق فطرت انسانی و فرامین الهی دارد و اینکه بعضی‌ها وجود حکومت اسلامی را برنمی‌تابند به جهل و غفلت آن‌ها مربوط است.

سردار وحیدی با بیان اینکه موضوعاتی مانند امنیت ملی، عدالت، رفاه و توسعه نیازمند یک درک مشترک است، گفت: همه این موضوعات باید در راستای حکومت اسلامی مطرح شود، دانشگاه عالی دفاع ملی با چنین هدفی این مدرسه را افتتاح کرده است.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان این مطلب که حکمرانان باید بدانند که به یک امر مقدس قیام کرده‌اند، گفت: هدف از حکومت اسلامی رسیدن به حیات طیبه است و این امر از مسیر حکومت و دولت اسلامی می‌گذرد و شکل‌گیری چنین حکومتی جزئی از اصول برخاسته از فرامین اسلامی است و غیر از این باشد چنین مهمی تحقق نخواهد یافت.

سردار وحیدی افزود: اگر حکمرانی مسئولیتی را بپذیرد و به آن مسلط نباشد، اقدام غصبی انجام داده است. همچنین ترکیب حکمرانی عمیق توحیدی، فهم دقیق از موضوع حکمرانی و وابستگی به نظام جمهوری اسلامی یک حکمران به معنای واقعی اسلامی می‌سازد. رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: حکمران اسلامی خود را باید در خدمت مردم بداند و مدیری که خود را در خدمت مردم نداند، بی‌تردید او حکمران اسلامی نیست. هرچه از مفاهیم انقلاب اسلامی فاصله گرفتیم، مسائل پیچیده‌تر شده و لازم است که مفاهیم انقلاب اسلامی در فضای رسمی‌تر و عملی‌تر پیگیری شود؛ حکمرانی در یک کشور انقلابی با این تاریخ نیازمند رعایت خیلی موارد است.

وی با بیان این مطلب که متأسفانه در کشورمان بیشتر مدیران پس از پذیرش مسئولیتی دست به تغییرات گسترده‌ در ساختار اداری و سازمانی می‌زنند، تأکید کرد: این شرایط باعث می‌شود، فرد نتواند دانش خود را به‌درستی به‌کار گیرد و هیچ مدیری مجاز نیست بیش از دو یا سه مسئول را تغییر دهد و چنین موردی در هیچ کشور دموکراتیکی مشاهده نمی‌شود و امری رایج نیست. نظام اداری کشور نباید دستخوش چالش‌ها و رقابت‌های سیاسی شود یا اینکه دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حق ندارند منافع حزبی را در نظام اداری اولویت کاری خود قرار دهند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان این مطلب که تأسیس این مدرسه در دانشگاه عالی دفاع ملی یک امر حکومتی صرف نیست، گفت: مدرسه حکمرانی شهید بهشتی را در سایر دانشگاه‌ها نمی‌توان تأسیس و یا اصول و مفاهیم آن‌ را در سایر مراکز علمی تدریس کرد. به‌ عنوان مثال یک استاندار باید دانش حکمرانی را بداند و این دانش از طریق جناح‌بندی‌های سیاسی و یا در سایر دانشگاه‌های معمول، آموزش داده نمی‌شود.

سردار وحیدی نداشتن شناخت لازم از حکمرانی را یک مشکل بزرگ در مسیر حکمرانی صحیح دانست و افزود: ضروری است میان حکمرانی و سلیقه‌های سیاسی تفکیک قائل شویم و باید در موضوع‌های مهمی چون امنیت ملی به یک درک مشترک دست یابیم. حکمرانی در چارچوب آموزه‌های دینی باید پیگیری و آموزش داده شود و قرار نیست که ما امروز در این مکان مرکزی را تأسیس کنیم که از آموزه‌های انقلابی فاصله داشته باشد در غیر این‌صورت به یک مکان آموزشی عادی تبدیل خواهد شد. مانند دانشگاه تربیت مدرس که باهدف تربیت استادان دانشگاهی انقلابی تأسیس شد اما چون از اصول انقلاب اسلامی فاصله گرفت در رسیدن به اهداف خود ناکام ماند. وی افزود: همه باید دست‌به‌دست هم دهیم تا از طریق این مدرسه در کشور جریان‌سازی کنیم که پاسخگوی نیازهای انقلاب و مردم باشد.

رئیس دانشگاه عالی دفاعی ملی با بیان این مطلب که میان حکمرانی در ایران با حکمرانی در آمریکا فاصله زیاد است، تصریح کرد: حکمرانی جمهوری اسلامی ایران یک حکمرانی الهی اما حکمرانی آمریکا به‌طور کامل مادی است که نمونه آن در سوریه، حکمرانی جمهوری اسلامی ایران، حکمرانی مادی آمریکا با بودجه نظامی هزاران میلیارد دلار را شکست داد و این معجزه حکمرانی الهی است؛ با همین حکمرانی خواهیم توانست به تمدن نوین اسلامی دست یابیم.

 

در ادامه دکتر مهدی غضنفری به‌عنوان رئیس مدرسه حکمرانی، گفت: ایده تأسیس یک مدرسه حکمرانی در سایر کشورها هم مطرح بوده و انجام شده است و این کشورها با دستاوردهای مثبتی روبرو بوده‌اند.

رییس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی با بیان اینکه «شناخت دقیق از وضعیت کشور»، «کسب اطلاعات صحیح از وضعیت فضای جهانی» و «آگاهی عمیق از روش‌های تصمیم‌گیری مناسب»، از جمله اهداف راه‌اندازی مدرسه حکمرانی شهید بهشتی است، خاطرنشان کرد: ارتقاء کارآمدی نظام، تداوم انقلاب و دستیابی به تمدن اسلامی، هدف غایی راه‌اندازی مدرسه حکرانی شهید بهشتی است.

وی گفت: طرح تأسیس مدرسه حکمرانی مبتنی بر یک نگاه ملی است و با تأسیس این مدرسه به دنبال تربیت حکمرانانی هستیم که دانش حکمرانی و ادله حکمرانی را آموزش ببینند.

وی افزود: امروز کسانی که در بخش‌های مختلف کشور مسئولیت‌هایی داشته و دارند کسانی هستند که دانش حکمرانی را در هیچ دانشگاهی فرا نگرفته‌اند و به همین خاطر از دانش حکمرانی لازم برخوردار نیستند؛ به‌عنوان مثال در همین بحران ارزی که این روز‌ها با آن مواجه شدیم اگر تجربه بحران ارزی سال‌های گذشته را مورد توجه قرار می‌دادیم، شاید نتایج بهتری در مواجه با این بحران به دست می‌آوردیم.

دکتر غضنفری ادامه داد: مدرسه حکمرانی می‌خواهد این دانش را ارائه دهد که یک حکمران اسلامی چگونه در مواجهه با مسائل و مشکلات در موضوعات مختلف باید تصمیم بگیرد و عمل کند.

رییس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در پایان با تأکید بر اینکه تأسیس این مدرسه به تأیید فرمانده معظم کل قوا رسیده، تصریح کرد: مدرسه حکمرانی جایگاهش فقط به دانشگاه عالی دفاع ملی محدود نمی‌شود، چون نگاهش ملی است؛ کسی که می‌خواهد حکمرانی داشته باشد، نیاز به اطلاعات و دانش روز دارد و برای این کار هم باید هر روز نو شوندگی را برای خود لحاظ کند.

کلید واژه ها: سردار وحیدی دکتر مهدی غضنفری


نظر شما :

محمدمرسلی ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۴۲
آقا من یه پهپاد جنگنده هوشمند مجهز به تیر بار طراحی کردم کجا باید برم ارائه بدم
پاسخ مدیر سایت ۰۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۷

به سازمان جهاد خودکفایی ارتش یا سپاه و همچنین وزارت دفاع می‌توانید مراجعه کنید.