نشست تخصصی ۱: «مدارس حکمرانی دنیا»

۲۱ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۶۳ سلسله‌نشست‌های پاییز و زمستان ۱۳۹۷
تعداد بازدید:۳۸۴۰
مطابق برنامه نشست‌های مدرسه حکمرانی در سال ۱۳۹۷، روزهای دوشنبه هر دو هفته یکبار، یک نشست تخصصی برگزار می‌گردد. اولین نشست تخصصی این مدرسه، در تاریخ ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۹۷ با عنوان «مدارس حکمرانی دنیا» با ارائه دکتر مهدی عبدالحمید، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، در محل سالن اجتماعات ساختمان پیامبر اعظم(ص) دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، برگزار گردید.
نشست تخصصی ۱: «مدارس حکمرانی دنیا»

محورهای نشست:

  1. چیستی مدرسه حمرانی
  2. ضرورت مدرسه حکمرانی
  3. تمایز مدرسه حکمرانی با دیگر دانشکده‌ها
  4. سازوکارهای گفتمان‌سازی و شبکه‌سازی

در این نشست تخصصی «مهدی عبدالحمید» استاد دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه مدرسه حکمرانی چندین تعریف دارد، اظهار داشت: «امروز دانشگاه‌های ما وارد عرصه گفتمانی در خصوص مشکلات کشور نمی‌شوند؛ این در حالی است که مدرسه حکمرانی تلفیقی از دانشگاه و اندیشکده است. در این مدرسه تنها ۲۰ درصد به موضوع آموزش پرداخته می‌شود و ۸۰ درصد در خصوص مشکلات مباحثه صورت می‌گیرد و نظرات خود را به دولت اعلام می‌کنند.» وی ادامه داد: «دانشگاه‌های حکمرانی نقش اکوسیستمی دارند و به‌دنبال محفلی گفتمانی هستند و از همه کنش‌ها برای بهره‌برداری حکمرانی استفاده می‌کنند. مدارس حکمرانی نقش مهمی در برطرف کردن مشکلات دارند و دولت‌ها برای برطرف کردن مشکلات می‌توانند به این مدارس مراجعه کنند

استاد دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: «اساتید مدارس حکمرانی روحیه جهادی دارند و برای برطرف کردن مشکلات وارد می‌شوند؛ یکی از مهمترین ویژگی‌های مدارس حکمرانی گفتمان‌سازی، ایده‌پردازی و اجرای ایده است.»

مهدی عبدالحمید گفت: «مدارس حکمرانی با شبکه‌سازی اطراف سازمان‌های سیاست‌گذاری حضور دارند و می‌توانند در حوزه‌های مختلف تأثیرگذار باشند.» وی خاطرنشان کرد: «اولین مدرسه حکمرانی در سال ۱۹۳۶ تأسیس شد. بیشترین هزینه‌ها برای تأسیس این مدارس شده است و باید دید در کشور ما چقدر در این خصوص هزینه شده است.»

این استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت تشکیل دانشکده‌های حکمرانی اظهار داشت: «تربیت کادر متخصص، آموزش تحلیلگران و واسطه‌گری در نظام خط‌مشی و رویکرد میان‌رشته‌ای از مهمترین مؤلفه‌های مدارس حکمرانی است.» وی در ادامه با بیان اینکه اولین وظیفه مدرسه حکمرانی تشخیص مسأله و شناسایی مشکلات و گفتمان‌سازی است، گفت: «در مدرسه حکمرانی مهمترین موضوع مسئله عمومی و برطرف کردن مشکلات عمومی است

مهدی عبدالحمید خاطرنشان کرد: «باید مراکزی حول مدارس حکمرانی به وجود آید تا از این مدارس پشتیبانی کنندوی با اشاره به اهداف تأسیس دانشکده‌های حکمرانی افزود: «اهداف این مدارس آموزش و پژوهش، تعامل و کارآفرینی و ملت‌سازی (نظام‌سازی) است.»

این استاد دانشگاه با تأکید بر لزوم تأسیس آزمایشگاه‌هایی برای ارزیابی کارهای دولت گفت: «با ارزیابی کارهای صورت گرفته می‌توان آینده را پیش‌بینی کرد؛ کاری که در کشورهای دیگر در حال انجام آن هستند.» وی در آخر خاطرنشان کرد: «مهمترین موضوع در خصوص مدارس حکمرانی دنیا مستقل بودن آن‌هاست.»


نظر شما :