نشست تخصصی ۴: «حکمرانی اقتصادی»

۰۳ دی ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۸۵ سلسله‌نشست‌های پاییز و زمستان ۱۳۹۷
تعداد بازدید:۳۸۵۶
مطابق برنامه نشست‌های مدرسه حکمرانی در سال ۱۳۹۷، روزهای دوشنبه هر دو هفته یکبار، یک نشست تخصصی برگزار می‌گردد. چهارمین نشست تخصصی این مدرسه، در تاریخ ۳ دی‌ماه ۱۳۹۷ با عنوان «حکمرانی اقتصادی» با ارائه دکتر مهدی غضنفری، رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی و وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت در محل سالن اجتماعات ساختمان پیامبر اعظم(ص) دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، برگزار گردید.
نشست تخصصی ۴: «حکمرانی اقتصادی»

محورهای نشست:

۱. نظریه تباهیدگی

۲. تجربه جهش ارزی سال ۹۱

۳. تجربه جهش ارزی سال ۹۷

۴. چه باید کرد؟


اقتصاد را در کشور ما چه فرد یا نهادی حکمرانی می‌کند؟

حکمرانی اقتصادی در سطح ملی چه مؤلفه‌هایی دارد؟

موضوعات حکمرانی اقتصادی چه هستند؟

ابزارهای حکمرانی اقتصادی کدامند؟

پاسخ این پرسش‌ها و دیگر مسائلی از این دست، برای حکمرانی اثربخش اقتصادی کشور، جنبه حیاتی داشته و بدون آن‌ها نمی‌توان انتظار اقتصادی بالنده داشت.

نشست چهارم مدرسه حکمرانی، به موضوع «حکمرانی اقتصادی» پرداخت. این نشست که با ارائه دکتر مهدی غضنفری، رئیس مدرسه حکمرانی و وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت برگزار گردید با معرفی فرایندهای تباهنده و بالنده در اقتصاد، به مسائلی پرداخت که حکمرانان اقتصادی کشور باید برای آن‌ها تدابیر درخور و کارآمدی اتخاذ نمایند.

دکتر غضنفری، ارائه خود را که در چهار محور تدارک دیده بود، پس از معرفی اجمالی نظریه تباهیدگی در اقتصاد، در محورهای دوم و سوم، به مقایسه دو تجربه جهش ارزی در سال های 1391 و 1397 پرداخته و اذعان کرد: «اگرچه ممکن است به نظر عجیب برسد ولی این دو جهش ارزی، شباهت‌های بسیاری به یکدیگر داشتند.» وی در یک مدل هفت‌فازی، شباهت‌های این دو جهش را معرفی و تبیین کرد.

رئیس مدرسه حکمرانی اشاره کرد: «متأسفانه تجربیات دوره‌های مختلف مدیریتی کشور در جایی ثبت و مستندسازی نمی‌شود تا حکمرانان و مدیران کلان آینده بتوانند با استفاده از این ذخیره دانشی، مسائل جدید عملی خویش را حل و فصل نمایند.» وی از این باب به ضرورت تأسیس مدرسه حکمرانی برای جمهوری اسلامی اشاره و ابراز امیدواری کرد: «اگر مدرسه حکمرانی به نحو مطلوبی بتواند به فعالیت‌های خویش اقدام کند، خواهیم توانست ضمن تجربه گرفتن از تجارب گذشته، بر مسائل آتی، فائق آییم.»

در انتهای این جلسه، مطابق معمول حاضران به طرح ایده‌ها و همچنین سؤالات خویش پرداخته و دکتر غضنفری نیز به آن‌ها پاسخ داد.

فایل ارائه دکتر غضنفری را جهت مطالعه بیشتر و تبیین دقیق‌تر مطالب می‌توانید در لینک زیر بیابید.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: دکتر مهدی غضنفری رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی اقتصادی


نظر شما :