بیانیه پایانی اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی

۲۱ آبان ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۵ اطلاعیه‌ها اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی
تعداد بازدید:۲۱۵۴
بیانیه پایانی اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی

بدینوسیله بیانیه پایانی اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی منتشر می‌گردد. متن این بیانیه به این شرح است:


«بسم الله الرحمن الرحیم»

(۱) انسان موجودی اجتماعی است، لذا کیفیت زندگی، بقا و رشد و کمال و سرنوشتش به جامعه گره خورده است. نیاز، به جامعه و اجتماع، جزء ضروری‌ترین نیازهای انسان است. جامعه، اجتماع انسان‌ها بر اساس هدف و جهت مشترک، ارتباطات معنادار و مؤثر در جهت رفع نیازهای متقابل مادی و معنوی است. بر این اساس، حکومت و حکمرانی جزء ضروریات اولیه انسان‌ها و بلکه امری بدیهی است. اما همواره با این سؤال مواجه بوده که چه کسی باید حکومت کند؟ و چگونه باید حکومت و حکمرانی شود؟

از آن نظر که حکومت و حکمرانی با «قدرت» پیوند خورده است، در نتیجه یکی از دغدغه‌های همیشگی، کسب، حفظ و ارتقاء قدرت در قالب نوعی از حکومت و حاکمیت بوده است. یکی از مهمترین عرصه‌‌های منازعات همیشگی جبهه حق و باطل، عرصه قدرت و نوع حکومت می‌باشد. زیرا سرنوشت انسان‌‌ها، سعادت و شقاوت آن‌ها و نحوه زندگی آن‌ها همگی به حکومت و حاکمیت پیوند خورده است. اصل وجود حکومت، امری بدیهی است و نوع و کیفیت حکومت همواره مورد مناقشه بوده است.

(۲) به نظر می‌رسد غربی‌ها با اعمال قدرت نرم و به صورت بسیار تلطیف شده و گسترش مفهوم و ادبیات جدید حکمرانی - چه به معنای «فرآیندهای حکومت کردن» و چه به معنای «معادل حکومت کردن» باشد - به دنبال کاهش نفوذ و تسلط دولت و حکومت‌ها و بررسی کردن نقش سازمان‌های اجتماعی، شبکه‌ها و بازارهای تحت هدایت و راهبری آن‌ها با محوریت آمریکایی‌ها هستند. تأکید بر حکمرانی و توسعه با تکیه بر ارزش‌های دموکراتیک و لیبرال دموکراسی، تنظیم فعالیت‌های فراملیتی شبکه‌ها و سازمان‌های اجتماعی، حاکمیت و مدیریت مشترکات جهانی و همچنین تعیین شاخص‌هایی برای این امر، همه و همه مؤید این نظر می‌باشد. ضمن اینکه تغییر «حکومت» به «حکمرانی» که در دستور کار سازمان ملل، بانک جهانی و دیگر نهادهای جهانی قرار گرفته است را می‌توان در این راستا تحلیل نمود.

(۳) جبهه حق به رهبری ادیان توحیدی و رسولانش، حکومت و حکمرانی بر مردم و جامعه را بر محور «توحید» و ایجاد زمینه برای «سعادت و حیات طیبه» قرار می‌دهد و حاکم اصلی بر مردم و جامعه، اصالتاً و با لذات از آنِ خداوند متعال به عنوان خالق و هادی انسان‌ها می‌داند و از این طریق انسان‌های برگزیده او شایستگی حکومت و حکمرانی را دارند. این قدرت و حکومت معطوف به «عدالت و هدایت الهی» است و مشروعیتش هم در گرو همین است و هر چه غیر از این را غیرمشروع و غاصب می‌داند. به همین دلیل است که حکومت و حکمرانی شعبه‌ای از شئونات و جنبه‌های رسالت و ولایت حق محسوب می‌گردد و نیز به همین دلیل است که مهمترین رکن احکام الهی قلمداد شده است و در جامعه همه احکام و واجبات دیگر در پناه این رکن اصلی، مفاد و هویت واقعی حوزه را پیدا می‌کنند و بر این اساس است که در دیدگاه حق، بایستی برترین و بهترین انسان‌ها بر دیگران ولایت و حکومت داشته باشد. در غیر این صورت هر که و هر چه باشد طاغوت است. خروج انسان‌ها از ظلمت و ورود به وادی نور در پناه حکومت ولی‌الله صورت می‌گیرد: «اللّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ»

(۴) انقلاب اسلامی به رهبری امامین انقلاب خواهان آن است که همه زیرنظامات و فرآیندهای آن مطابق احکام اسلام و با در نظر گرفتن مقتضیات محیطی در سراسر حکومت ساری و جاری گردد. این انقلاب در ۴۰ سال گذشته توانسته است با تکیه بر این مبانی و رهبری ولی فقیه و حضور پرشور مردم عزیز، از همه بحران‌های داخلی و خارجی به خصوص از جنگ تحمیلی، موفق و سرافراز بیرون آید و به مصداق آیه شریفه «کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بهِمُ الْکُفَّارَ» روز به روز ریشه‌‌های آن مستحکم‌تر و ساقه‌های آن در داخل و خارج گسترده‌تر شود به گونه‌ای که امروزه فراتر از یک قدرت منطقه‌ای ظاهر شده است. همانگونه که رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدّظله‌العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند، «انقلاب اسلامی آغازگر عصر جدید در عالم شد». معظم‌ٌله برای چهل سال دوم هم ترسیم نمودند که انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بدون انحراف از آرمان‌ها، اصول و ارزش‌‌هایش در قالب نظریه نظام انقلابی و بر مبنای اسلام و توحید و ولایت الهی به حرکت پرشتاب و تکاملی خود و به گونه جهادی در همه ابعاد به پیش خواهد رفت و اهداف انقلاب اسلامی را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و پس از عبور از مرحله ایجاد دولت اسلامی و کشور اسلامی به مرحله تمدن‌سازی وارد شده و تمدن نوین اسلامی تحقق یابد ان شاءالله تعالی.

(۵) همایش ملی حکمرانی اسلامی سعی نموده است با تبیین و تحلیل حکمرانی از منظر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران به برخی از جریانات داخلی و حتی بعضی از مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در سطوح مختلف کشور گوشزد نماید که اگر در مواجهه با مفاهیم و ادبیات وارداتی مرتبط با مقوله حکمرانی تحت عناوین مختلف از جمله حکمرانی جهانی، حکمرانی خوب، حکمرانی مدرن و مانند آن هوشمندی و بصیرت لازم به خرج داده نشود، این مفهوم خواسته یا ناخواسته به ابزاری برای نفوذ، گسترش و سلطه مخالفین انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تبدیل خواهد شد؛ کما اینکه برخی از تولیدات تحقیقاتی بعضی از مراکز پژوهشی و راهبردی که آشکارا در این ورطه غلطیده‌‌اند، گواهی گویا بر این دغدغه و نگرانی است.

(۶) در پایان ضمن گرامیداشت میلاد پیامبر اعظم (ص)، حضرت امام صادق (ع) و هفته وحدت و با تقدیر و تشکر از همه عزیزان حاضر و نیز دست‌اندرکاران و پشتیبانی‌کنندگان همایش، موفقیت همگان را در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از درگاه احدیت خواستاریم.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.


دبیرخانه اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی، آبان ماه ۱۳۹۸

کلید واژه ها: اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی


نظر شما :