دکتر ذو علم: «مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی باید با ارائه تعبیری دقیق و مستدل از حکمرانی اسلامی، الگویی مبتنی بر ولایت را جایگزین نگاههای سکولار و اومانیستی غرب کند.»

به گزارش روابط عمومی مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی، نشست تخصصی با موضوع «جایگاه حلقههای میانی در حکمرانی ولایی» با حضور حجت الاسلام دکتر علی ذوعلم، رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و مسئول پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگزار شد.
وی با بیان اینکه «تأسیس این مدرسه همزمان با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نماد همسویی با اهداف کلان نظام است»، گفت: «مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی باید با ارائه تعبیری دقیق و مستدل از حکمرانی اسلامی، الگویی مبتنی بر ولایت را جایگزین نگاههای سکولار و اومانیستی غرب کند. در علوم انسانی، بهویژه حکمرانی، نگاه ما با رویکردهای غیردینی غرب تفاوتی ماهوی دارد.»
ذوعلم با تفکیک میان مفاهیم «حکم» و «ولایت»، تصریح کرد: «حکمرانی اسلامی ماهیت ولایی دارد. تعبیر دقیقتر از حکمرانی در بستر اسلام، «ولایتراندن» است، نه «حکم راندن».
وی افزود: این الگو نهتنها در حد یک نظریه باقی نمانده، بلکه در تجربه عملی پنجاهساله نظام جمهوری اسلامی پس از انقلاب، تجلی یافته است. تداوم و تعالی این تجربه نیازمند الهام از سیره و اندیشههای امامین انقلاب است.
ایشان، بیانیه گام دوم انقلاب را سندی راهبردی برای تحلیل مفاهیم حکمرانی ولایی دانست و افزود: «مقام معظم رهبری با تأکید بر بازسازی انقلابی نظامات از طریق تقویت حلقههای میانی، مسیر حرکت مدرسه عالی حکمرانی را ترسیم کردهاند. ما در الگوی حکمرانی ولایی، بهجای گفتمان دولت-ملت، بر رابطه امام و امت تکیه داریم.»
رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب با اشاره به مأموریت مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی گفت: «این مدرسه باید گفتمان حلقههای میانی مطرحشده در بیانیه گام دوم را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهد. این حلقهها با پیوند میان نظریه و عمل، به بازسازی ساختارهای حکمرانی در چارچوب ارزشهای اسلامی کمک میکنند.»
دکتر ذوعلم در پایان خاطرنشان کرد: «حکمرانی ولایی تنها الگویی است که میتواند پاسخگوی نیازهای جامعه اسلامی باشد. مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی با تکیه بر تجربه پنج دهه انقلاب و اندیشههای ناب امامین انقلاب، میتواند نقشه راهی برای تحقق این الگو در عرصههای علمی و اجرایی ارائه دهد.»
نظر شما :